Sabtu, 8 September 2018

SEMPURNAKAN



ASSALAMUALAIKUM DAN BISMILLLAH

Alhamdulillah. Bersua lagi mata pena hujung jari, blog cara menyampaikan yang sudah hampir dilupakan. Mohon maaf jika perbahasan dan penulisan ada menyinggung mana mana pihak yang tidak berniat sedikit pun lancang serta keras. Apa khabar semua? Harapnya semua berada dalam keadaan terbaik, diperelokkan iman, dimantapkan akidah dan bahagia di sisi orang tersayang, mereka pun sayang kamu.

“Sejahat-jahat pencuri adalah orang yang mencuri dalam solatnya. Para sahabat bertanya : “Wahai Rasulullah, bagaimana ia mencuri dalam solatnya?” Baginda menjawab : “Ia tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.” (HR Ahmad).

Dalam hadith Nabi ditanya perihal mencuri dalam solat namun jika solat kita tidak lagi kita mencuri sendiri dalam solat kita perlu menyermpurnakan solat dengan melahirkan sifat kusyuk. Bagaimana? Saya mendengar di satu stesyen radio seorang ustaz menyenaraikan perkara berikut. Solat perlulah ditempat yg tanpa gangguan yakni bukan depan televisyen,bukan tempat anak anak bermain dan berlari, solat dengan berpakaian bersih, sebolehnya mandi dan bersugi dahulu sebelum solat. Juga jangan solat apabila perut dalam keadaan lapar. 

Jika perhubungan manusia itu kasih sayang, pengantaraannya itu talian komunikasi, maka perhubungan manusia dan Tuhanya yakni Allah S.W.T itu solat maka sempurnakanlah, perelokkanya dengan kebaikan dan keyakinan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular