Rabu, 10 Mac 2010

KENAPA HARAM BERURUSAN DENGAN YAHUDI ? (1)



SIAPAKAH YAHUDI LAKNAT?

: Allah S.W.T. berfirman dan maksudnya
"Dan setelah datang kepada mereka Al Quran dari Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka*, padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, Maka setelah datang kepada mereka apa yang Telah mereka ketahui, mereka lalu ingkar kepadanya. Maka la'nat Allah-lah atas orang-orang yang ingkar itu."

                                                                                                                        (Surah Al-Baqarah 2 :89)

  • Maksudnya kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. yang tersebut dalam Taurat dimana diterangkan sifat-sifatnya.
  • Yahudi adalah musuh ketat umat Islam
                                                                                
         Al-Quran turut memperincikan sejarah kelahiran Yahudi dan sejarah hidup mereka. Al-Quran. Telah menjelaskan gaya hidup mereka  dan sikap mereka dalam menjalani kehidupan dan berurusan dengan prang lain. Al-Quran juga telah mendedahkan rahsia dan isi hati mereka yang berbentuk kebencian dan kedengkian terhadap Islam dan umatnya. Al-Quran yang "terpelihara dari sebarang unsure kebatilan" telah menjelaskan kepada kita tanpa sebarang keraguan kerana yang mungkin bertapak dlam diri kita hingga ke hari kiamat bahawa Yahudi merupakan musuh ketat kita..*

* Malangnya kenyataan al-Quran bahawa yahudi merupakan musuh ketat Islam tidak diyakini oleh masyarakat umat Islam, terutamanya yang masih menyokong produk yahudi dan melawan serta melenting jika orang menulis dan mengata pasal Yahudi dan produknya. Kerana itulah mereka masih boleh bertoleransi dengan Yahudi dan rejim Israel. Malah mereka berasa selamat dengan tersenyum sambil tanpa segan silunya menghulurkan tali persahabatan secara ideologi dan tanda sokongan walaupun anjing-anjing ganas inilah yang telah mengusir, menindas dan membunuh saudara-saudara seislam kita di Palestin sejak tahun 1948 lagi.

 :Allah S.W.T berfirman  
"Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik."

                                                                                                                                                                     (Surah Al-Maidah 5:82)

Kitab Fii Zhilaalil Quran (Di Bawah Naungan Al-Quran) Karya Syed Qutb ketika beliau mentafsirkan ayat ini:

"Perkara yang menarik perhatian di dalam konteks ungkapan ayat ini ialah nama Yahudi disebut terlebih awal daripada orang yang syirik. Ini dilihat dari sudut bahawa mereka merupakan orang yang paling ketat permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman. Permusuhan ketat mereka dengan orang yang beriman amat ketara sekali dan secara terbuka. Ia merupakan satu perkara yang pasti. Ianya pasti dapat disaksikan oleh mereka yang melihat dan soedari oleh mereka yang mengkaji dan meneliti."

BILAKAH RASULULLAH MENGENAL YAHUDI?

Yahudi mula-mula mengenali Rasulullah s.a.w. menerusi kita Taurat yang mengandungi keterangan sifat-sifat Rasulullah.
Firman Allah Ta'ala :
: Allah S.W.T berfirman lagi

"(yaitu) orang-orang yang mengikut rasul, nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil "
                                                                                                                            ( Surah Al A'araf 7:157)

Kitab-kitab terdahulu sebelum Al-Quran seperti Injil dan Taurat telah jelas menyebut akan lahir Nabi utusan Allah yakni Nabi Muhammad s.a.w. tapi ketika saat dijanjikan kebangkitan baginda, kerja keras mula dilancarkan secara giat untuk mencari Nabi yang telah dijangka kelahirannya. Buku-buku sirah memuatkan berbagai kisah. Kita sebutkan di sini antaranya kisah pengislaman Tha'labah Bin Syai'lah, Usaid bin Syai'yah dan Asad bin Ubaid yang berketurunan bani Quraizah.

Seorang lelaki daripada kalangan Yahudi di negeri Syam pada masa itu bergelar Al-Haiban telah datang ke kampung Yahudi Bani Quraizah dua tahun sebelum kedatangan Islam. Beliau merupakan seorang lelaki yang soleh, selalu bersembahyang dan ramai orang pula memohon hujan menerusi berkatnya. Di saat beliau berada di ambang maut dan beliau berkata :

" Wahai sekalian Yahudi! Kamu rasa aku keluar dari "Tanah Arak dan peminumnya" (Negara Syam)* ke negari "Kesusahan dan kelaparan (Negeri Hijjaz)* ini? "

*Negeri syam dimaksudkan merujuk kepada Negeri Syiria, Jordan dan Lebanon dan Negeri Hijaz di maksdukan merujuk kepada Negeri antara Makkah, Madinah, Thaif ataupun secara meluas semenanjung Arab.

Mereka menjawab, "kamu lebih tahu."

Tingkahnya : "Aku datang ke negeri ini kerana menjangka akan lahir nabi yang bakal memayungi zamannya. Janganlah kamu terlambat menemuinya, wahai sekalian Yahudi! Beliau akan dibangkitkan bersama tumpahan darah, penawanan zuriat-zuriat dan perempuan perempuan (Zaman Jahiliyah) daripada kalangan mereka yang menentangnya. Janganlah ia menghalang kamu dari menemuinya."

        Tatkala Nabi Muhammad dilahirkan dan seterusnya baginda mengepung Bani Quraizah (kerana mereka mengkhianati perjanjian dengan Rasulullah s.a.w. pemuda-pemuda tersebut ketika itu masih muda berkata :

"Wahai Bani Quraizah! Demi Allah, dialah Nabi yang telah dijanjikan oleh Ibnul haiban kepada kamu"
Mereka menjawab " Bukan dia."

Pemuda-pemuda itu berkata " Malah dialah, demi Allah. Itulah dia dengan sifat-sifatnya."

Lalu mereka turun dan memeluk Islam serta menyelamatkan darah mereka dan keluarga mereka. (Rujuk Mukhtasar Siratul Rasul karya Al-Syeikh Abdullah nin Muhammad bin Abdul Wahab)

SIKAP YAHUDI KEPADA KEPADA KENABIAN                                                                 

            Ketika Rasulullah s.a.w. diutuskan, ternyatalah niat buruk Yahudi dan keinginan jahat mereka. Barangkali peristiwa yang paling dahsyat diriwayatkan yang menerangkan perkara ini ialah kisah yang diriwayatkan daripada Ummil Mukminin Sayyidatina Safiyyah binti Huyaiy bin Akhtab r.a.

            Sayyidatina Safiyyah meneceritakan, " Aku merupakan anak yang paling sayangi oleh ayahku dan bapa saudaraku Yasir. Sekirannya aku dilihat oleh mereka bersama anak anak mereka yang lain pasti kedua-duanya mendokong aku sahaja tanpa orang lain.

            Sambung beliau, "Ketika Rasulullah tiba di Madinah dan singgah di Quba di perkampungan Bani Amru bin Auf, ayahku Huyaiy bin AKhtab dan bapa saudaraku Yasir bin Akhtab menemui baginda pada waktu pagi dan mereka tidak pulang hinggalah seiring dengan terbenamnya matahari sehinggalah mereka kembali dengan keadaan letih, lesu dan hamper-hampir rebah sambil terhoyong-hayang. Aku cuba menceriakan mereka sebagaimana yang aku biasa lakukan. Demi Allah! Seorang pun tidak mengendahkan aku, Kemuraman jelas masih menyelubugi mereka."

            Sayyidatina Safiyyah berkata lagi, "Aku mendengar bapa saudaraku Yasir bertanya kepada ayahku " adakah dia itu Nabi? " jawabnya "Ya". Ujarnya lagi : "Apakah perasaanmu terhadapnya?" Jawab Huyaiy : " Permusuhan selagi mana aku masih hidup." (Lihat Sirah Ibni Hisyam)

            Ketika saidina Abdullah bin Salam r.a. memeluk Islam, para Yahudi pula sibuk memperkatakan dirinya, beliau berkata kepada Rasulullah s.a.w. "Bukankah saya telah berkata kepada kamu, Yahudi merupakan satu kaum yang suka mereka-reka cerita dan sesat pula. Mereka adalah perngkhianat dan jahat pula."

SIKAP RASULULLAH TERHADAP YAHUDI MADINAH

            Rasulullah telah memelihara ikatan perjanjiannya dengan Yahudi. Baginda adalah satu contoh teladan terbaik dalam bersikap tenang dan terbuka dengan mereka. Sementara mereka (Yahudi) pula mempersendakan agama baru (Islam mula berkembang) ketika didakwahkan kepada mereka dan sengaja (ketika berbincang) menyakitkan hati Rasulullah s.a.w.
           
Apabila niat jahat yang mereka sembunyikan mulai jelas kelihatan, Nabi s.a.w mula melayani mereka dengan cara yang sewajarnya, kerana sebarang kelembutan selepas ini tidak akan ditafsirkan sebagai merendahkan diri, bijaksana atau pun lembut tetapi hanya dianggap sebagai lemah, tidak berdaya dan bacul. Perbezaan  antara tolak-ansur dan berlapang dada dengan lemah dan tidak berdaya adalah jauh dan kelas sekali.

Tindak balas Nabi s.a.w. terhadap mereka menjangkau setiap perkara kecil dan besar. Bermula dari cara mereka membalas ucapan salam seperti mereka lafazkan hinggalah kepada mereka memerangi dan menawan perempuan-perempuan serta anak-anak mereka. Kemudiannya (Nabi Muhammad s.a.w.) mengusir mereka terus dari semenanjung Tanah Arab.

Rasulullah menegaskan bahawa apa yang disebutkan di dalam Al-Quran bahawa permusuhan yang bersifat kekal antara Yahudi dam Muslimin adalah permusuhan yang kekal.

Sabda Rasulullah s.a.w. bersabda:
" Tidak akan berlaku kiamat hinggalah orang Islam memerangi Yahudi, lalu membunuh mereka. Sehingga seseorang Yahudi itu tersembunyi di belakang batu dan pokok , lalu batu dan pokok berkata. "Wahai Muslim! Wahai hamba Allah! Ini dia Yahudi di belakangku. Marilah dan bunuh dia" Kecuali pohon "Gharqad" ia adalah sebahagian pokok Yahudi "
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Ibn Majah dan Ahmad)

            Jiwa Yahudi tidak akan merasa senang, benak fikiran mereka tidak akan tenang dan tenteram sehinggalah mereka berjaya memperdaya dan menghapuskan Islam dengan apa cara yang ada dan dengan jalan apa sekalipun. Pembunuhan Khalifah Khulafa Ar-Rasyidin kedua; Saidina Umar Al-Khattab adalah berpunca daripada hasil pangkatan jahat Yahudi bersama Parsi dan Majusi.

P/S : Artikel "KENAPA HARAM BERURUSAN DENGAN YAHUDI LANATULLA" akan bersambung di bahagian kedua dan akan menjawab hujah hujah sandaran mereka yang mempertahankan boleh berurusan dengan Yahudi.

Wa'Allahu'alam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular