Ahad, 10 April 2011

Mencari Keshohihan

 

Pepatah,simpulan bahasa, bagai bagai, seperti seperti, penjodoh bilangan semuanya termasuk dalam satu perkara yakni peribahasa. Peri bermaksud pelbagai dan bahasa bermaksud dan yang dimaksudkan ialah bahasa melayu itu sendiri. Istilah bahasa kadang-kadang jadi bahasa melayu dan ada masanya bertukar jadi bahasa malaysia. Kenapa bertukar barangkali apabila menteri pelajaran bertukar ianya turut tukar. 

Nak mencari keshohihan dan kebenaran dalam bahasa melayu ni. Misalnya orang dulu dulu kata, sedahulu mana entahlah tapi dululah. Dia kata kalau rumah kita atau sebuah tempat yang ada atap ada dinding setepatnya bangunanlah kalau kita menyapu sampah di dalamnya jangan sapu biar sampah atau habuk tu keluar sapu ke arah sampah itu atau habuk itu masuk. Ianya sinonim dengan orang dahulu kata rezeki kita keluar kalau kita sapunya ke arah keluar dan rezeki kita masuk kalau kita sapu ke arah masuk. 

Wa'Allualam sejauh mana keshohihanya. Ada juga melarang ketik kuku (kepik kuku) pada waktu malam. Katanya malam itukan gelap. Tapi sebenarnya risau terketik isi kuku. Dulukan pakai lampu minyak tanah sahaja, tak macam sekarang jadi kurang nampak. Ada juga kata jangan menyilang kaki apabila baring meniarap kerana nanti ibu kita cepat mati. Yang itu pun masih menanya dan masih mencari keshohihan sejauh mana benarnya.. 

P/S : Pembaca entry ini kongsi2 lah ilmu ea kalau tahu serba sedikit tentang ini.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular