Sabtu, 28 Disember 2013

Jumaat, 20 Disember 2013

Dunia Blogger Senyap

Assalamualaikum..


Senyap, senyap, sunyi, tiada.


Dunia blogger Senyap.

Sedih tengok buka blog beberapa orang kini SENYAP.


Apa puncanya? FB? TWITTER? Atau?

Rabu, 11 Disember 2013

Giliran Kami..

 

Giliran kami tahun ni,
Tiada yang lebih mengayatkan hati,
Pabila melihat deritanya apabila diuji,
Sekecil ujian sebesar keluhan..

Banjir bah musibah peringatan,
Masih leka lalai dan liat,
Meluntur kemalasan dan meningkatkan kesyukuran,
Merebah diri bersujud kepada ALLAH S.W.T.

Kian berlalu, alhamdulillah, sabar, tenang dan yakin..

Allah ganti yang lebih baik.. :))

Sabtu, 30 November 2013

Biarlah Dia

Assalamualaikum..


Saya memberi salam.. Macam dalam pengcetus Ummah kata, orang kita selalu malas, apa kata kita terbalikkan perkataan malas menjadi SALAM.. Ayuh sebarkan salam dan senyum..



Tengok gambar saya pinjam dari En. Google, ala nak sign in blogspot pun kena pakai akaun googlekan, BETULKAH GOOGLE SUDAH BELI NOKIA. Dengar kata 10% sahaja. Terkenang hp nokia saya dulu E71 dibeli orang dengan cara hutang dan kini lesap.. Al Fatihah buat saya.. Berbalik pada gambar, pelbagai reaksi bila.. Meh saya buat kira-kira kejap..

UKE ---> UMNO = U kuasa dua. U ke UMNO

Benarkah? Yup,bukan nak politik di sini. Cuma nak pesan...


Jangan, tidak tidak BOIKOT UKE (USTAZ KASSIM ELIAS) sebab, Nabi kata
lihat apa dikatanya bukan siapa yg berkata. Jadi, KALAU DAH JODOH.. pasaiapa boikot. Nampaknya kita memilih ilmu mana kita nak dengar. Dakwah beliau, rancangan beliau, kata kata beliau selagi tak bertentangan dengan Al Quran dan AS Sunnah tiada alasan kita boikot. Bukan memihak kepadanya cuma sebagai INSAN YANG WARAS, perlu WARASKAN fikiran kita..


SENYUM, NO KOMEN atau TAK SUKA. Apa apa pun hanya pendapat saya.. Jangan marah saya.. Kbai. Wsalam..

Ahad, 17 November 2013

Di Hari Lahirmu

17/11/2013

TAHUN KE - 2


Chocolate Cake


HIDANGAN 16 RIYAL

Salam Eid Milad sayang :))


Rabu, 13 November 2013

Memilih Jalan Ini


( KHAS BUAT ANDA KETAKUTAN)

Assalamualaikum

Pernahkah anda merasa takut untuk mengambil satu langkah ke hadapan dalam kehidupan? Atau ketakutan ketika mana anda kini berada di persimpangan dan dikehendaki membuat satu pilihan sahaja?
 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
 
Pernahkan anda ketakutan kerana anda sedar, bahawa anda tidak berkuasa untuk mengetahui ke mana arah jalan yang anda pilih? Anda tidak mengetahui sama ada kejayaan atau kegagalan yang bakal menyambut anda di penghujung jalan tersebut.

Ketakutan anda semakin menjadi-jadi apabila jalan yang anda pilih itu, tidak pernah dilalui oleh sesiapa pun yang anda kenali. Tambahan pula, sebaik sahaja anda memilihnya, maka anda bakal meninggalkan mereka yang sebelum ini bersama anda, kerana mereka memilih jalan yang berbeza.

Akhirnya anda terduduk, terasa kerdilnya diri anda di hadapan Yang Maha Berkuasa. Pada ketika itu, sedarlah anda bahawa anda tidak memiliki apa-apa melainkan apa yang dianugerahkan oleh Yang Maha Memberi.

Hakikatnya, persimpangan jalan ini berbeza bagi setiap orang. Ada yang persimpangannya pada pemilihan kerjaya, pasangan hidup dan sebagainya. Walaupu  apa pun persimpangan yang dilalui , persimpangan yang benar-benar bakal membuat hati anda kecut  dan badan anda menggigil adalah persimpangan ketika memilih janji perjuangan atau jahiliyah.

wa'Allahualam..




Ahad, 3 November 2013

Jumaat, 1 November 2013

Qailullah Tidur Sunnah Rasulullah


Assalamualaikum..

Bismillahir rahmanir rahim..
 
Di dalam kitab ‘Misykatul Masabih’ disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi :

Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah SallAllahu Alaihi wasallam ada melakukannya.

Imam Al Ghazali di dalam kitab ‘Ihya Ulumuddin’ telah berkata :

Hendaklah seseorang tidak meninggalkan ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor.

ASAP dapur GAS

Lagi.. lagi.. Cerita Semalam

31.10.13

Ramai nak nikoh sekarang pilih tarikh cantek.. Nikoh takpelah transfer HARAM to HALAL. Ini COUPLE pun ade yg tulis status sape nak COUPLE dgn aku hari ni? Tarikh kita cantik kalau kita COUPLE hari ni. Siap ASAP lagi.. Aih, dah cuba ke letak muka kat ASAP DAPUR GAS KA?

Rabu, 23 Oktober 2013

ALL STAR Rasulullah Iktiraf

Bismillah dan Assalamualaikum..

Ini 7 Pemuda "All Star" di Zaman Rasulullah s.a.w

1) Bilal bin Rabah

Umar ibn Al-Khattab al-Faruq berkata : "Abu Bakar adalah tuan kami dan memerdekakan tuan kami(BILAL) ."

2) Mus'ab bin Umair

Pemuda idaman wanita Makkah yang memiliki harta yang banyak,keluarga yang menyayanginya,rupa yang menawan hati tetapi rela meninggalkannya demi cintanya kepada Allah dan Rasul-Nya.

3) Abdullah bin Mas'ud

Antara 4 orang yang disebut oleh Rasulullah s.a.w sebagai orang yang mahir dalam Al-Qur'an,"Pelajarilah Al-Qur'an daripada 4 orang ini iaitu,Abdullah bin Mas'ud,Salim Maula Abi Huzaifah,Ubai bin Ka'ab dan Mu'az bin Jabal "

4) Mu'az bin Jabal
Antara sahabat yang banyak meriwayatkan hadith Rasulullah s.a.w selain Abu Hurairah r.aBerkat doa Rasulullah s.a.w , Anas dikurniakan oleh Allah s.w.t umur yang panjang iaitu lebih dari 100 tahun,diberikan harta yang banyak dan dikurniakan zuriat yang ramai.

5 ) Anas Bin Malik
Berkat doa Rasulullah s.a.w, Anas dikurniakan oleh Allah s.w.t umur yang panjang iaitu lebih dari 100 tahun,diberikan harta yang banyak dan dikurniakan zuriat yang ramai.

6) Abdullah bin 'Abbas(Ibn Abbas)


Berkat doa Rasulullah s.a.w,beliau menjadi seorang alim dalam pelbagai bidang seperti Tafsir Al-Qur'an,Hukum-hukum agama dan lain-lain lagi

7) Zaid bin Thabit


Salah seorang penulis Al-Qur'an ketika pemerintahan Sayyidina Uthman Al-Affan.

# Hebat tak? ALL STAR kan? Tak payah nak ketua pemuda sangatlah kalau tiada ciri ni.. Rasulullah iktiraf mereka ni.. Kita, bertaraf pun TIDOK!!

Selasa, 15 Oktober 2013

Salam Eid Adha 1434H

Assalamualaikum..


[BENDA TAK PERLU TULIS.]


Dah sawang dah blog ni. Rindu nak tulis blog. Lama dah menyepi. Sibuk bangat sampai tiada masa untuk blog comel ni. Hihi, inilah pengalaman membaca blog orang. Aihh, mcm mcm ragam ada. ASAL mereka BAHAGIA.

[TUJUAN SEBENAR]



Nak ucap SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA EIDUL ADHA dan menunaikan RUKUN ISLAM KE-5 bagi semua umat ISLAM.

OKE, dah boleh tekan PUBLISH.. Hihi..

[KLIK --> PUBLISH]

Button SAVE dari tadi ting tong..

KEJAP NAK TEPEK SEKEPING...





MAAF ZAHIR DAN BATIN..

Jumaat, 11 Oktober 2013

Tak BANYAK takpe ASAL ada..

" Bekerja itu ibadah
Berprestasi itu indah
"

Saya cuma tulis semula, mana tahu tak terang nampak..
Assalamualaikum dan selamat malam semua. (Ni tulis pukul 8.53 hari jumaat tanggal 11/10/2013). Nak ulas sikit tak BANYAK takpe ASAL ada. Kita laen BIAR BANYAK asalkan tiada. Betullah tu. Siapa? Anda anda anda.
 
Mengkaji keadaan dan melihat dari sudut tiga aras panjang, manusia kini suka buat sesuatu untuk dihargai. Itulah saya kata bila dihargai BARU nak buat. Jadi BIAR BANYAK asalkan tiada. Mana ada PAHALA di situ, tak ikhlas? Mana tahu tak ikhlas? Pening dah bila cakap pasal ikhlas.
 
Mohon yg cakap, ' MANA TAHU TAK IKHLAS ITU '  cakap jujur, kenapa bila ada perhargaan sahaja baru lakukan, bukankah NABI pesan, BILA TANGAN KANAN MEMBERI, TANGAN KIRI LETAK BELAKANG.

Oke, ni jenis ibadah.. Mohon khatamkan dulu..




Sabtu, 28 September 2013

Pengasih

Bismillahir rahmanir rahim..

Allah maha Pengasih, kasih sayangnya bukan untuk yang beriman sahaja malah yang kufur juga dia maha Pengasih. Suka melihat perubahan Insan yang dulu jahil kini beriman. Tentang hidayah ini, benar kasih Allah memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Allah pemegang hati. Doa selalu semoga Dia sudah beri Iman, Dia kekalkan Iman itu dalam diri kita. Allah, mari istighfar kerana kita pendosa tegar..


Mari hayati.. 

Selasa, 24 September 2013

MUJAHEDEEN MOBILE ENTERPRISE

Salam Semua..

Nak promote sikit bisnes handphone pria. Buka pertengahan bulan 6. Berdaftar dengan SSM dengan nama MUJAHEDEEN MOBILE ENTERPRISE. JEMPUT :


LINK : http://www.facebook.com/MujahedeenEnterprise/notes


LINK HARGA : http://www.facebook.com/MujahedeenEnterprise/notes

Fast Deal : 01117881273

Sabtu, 14 September 2013

Pendam Rasa


(Tentang Rasa Yang Dipendam)

Assalamualaikum, bismillahirahmanirahim..

Mohon maaf sangat kerana terlalu sibuk urusan dunia. Tulis blog juga urusan dunia, namun harap sekali tangan menari dapat menarik seorang individu (lebih pun takpe) ke arah kebaikan maka banyak manfaat di situ. Hari ni, pagi ni (6.54 pagi) nak kongsi tentang rasa yg dipendam. Penulisan hari ini masih dalam BAHASA MELAYU TINGGI (BMT) dan perkongsian secara santai.. Mungkin ada beberapa post nak dikongsi pagi ni. InsyaAllah.

Rasa yang dipendam, ramai yang begini. Rasa yang menyelubingi akal dan hati kita kekadang perlu dipendam. Namun bahaya, kritikal jika ianya terus dipendam. Misalnya rasa takut. Benar, takut hanya pada Allah, bukan pada makhluk ciptaan Allah namun sebagai manusia biasa, eh kan biasa maknanya ada takut. Nabi Muhammad s.a.w juga berasa takut. 

" Bahawa Nabi Muhammad s.a.w merasa gerun dan cemas dan ketakutan yang amat sangat. Sehingga Nabi s.a.w bergegas meninggalkan Gua Hira’ dan pulang menemui isterinya dalam keadaan menggigil dan terketar-ketar sekujur badannya.  "



Bagaimana dengan KITA?


Kita banyak pendam rasa, rasa takut? Oh, aku otai mana takut apa apa. Tapi bab cinta. Aku suka minah tu. Terpaksa pendam, mana tahu kena reject. Malu je. Bukan pendam rasa tu. Yang rasa perlu dipendam ini ialah rasa UJUB dan rasa RIAK dalam diri. Ujub dalam diri wajib dipendam agak tidak terciri dalam golongan munafik. Riak juga, ramai riak dengan amalan, ramai riak dengan ilmu yang ada. Ramai yg tenggelam dan timbus terus akan sifat ini sampai lupa DUNIA adalah tempat persinggahan sementara, sekejap sangat namun bila UJUB dan RIAK gagal dipendam maka dirasakan HIDUPNYA untuk selama-lamanya Astafirullah.. Mari muhasabah diri. Bukan saya nak BUAT anda anda semua TERASA namun selalu saya ulang, jika terasa alhamdulillah kerana IMAN DI HATI MASIH MAHU DIKETUK..

Selasa, 3 September 2013

JADUAL KULIYAH UAI BULAN INI




ALLAH TAK TANYA KENAPA KITA TAK SERTAI KONSERT, WAYANG DAN BENDA LAGHA. ALLAH TANYA KENAPA MAJLIS ILMU DEKAT DENGAN KITA TAPI KITA TAK PERGI..

Jumaat, 30 Ogos 2013

I'm Coming!!!

I'm Coming..Coming..
Bismillahir rahmanir rahim.. Masa kita kuar dari perut mak kita, tiada pun kita jerit I'M COMING.. No No No.. o-O Pelik dah tengok, okey. Bahasa melayu tinggi.. TINGGI.. TINGGI.. Comelkan budak tu? Gitulah kita dulu. Keluar ke dunia dengan tangisan. Tak nangis? tepuk punggungnya. ngeeh nguaah.. Nangislah.. Itu normal..

Berdasarkan hadis Rasulullah saw yang disampaikan oleh Ibnu Abbas, beliau berkata;
"Tidak ada seorang anak yang lahir, kecuali ia menangis..” -  HR. Ad-Darami
 
Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, beliau berkata, saya mendengar Rasulullah bersabda;
"Tidak ada seorang anak Adam yang lahir kecuali di pegang oleh syaitan ketika ia dilahirkan, sehingga ia berteriak menangis karana pegangan syaitan, kecuali Maryam dan anaknya."

Hal ini juga disampaikan oleh Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ad Darami, beliau berkata: 

"Tidak ada seorang anak yang lahir, kecuali ia menangis, syaitan memegang perutnya hingga ia menangis kecuali Isa putra Maryam"
 
 

Siapakah kita yang sebenarnya?

Hidup penuh dengan persoalan, dan kita kadang bertanya soalan tersebut untuk mencari identiti diri kita. Ramai juga cuba menjawabnya dengan akal semata-mata. Tetapi kita telah melewati beberapa persoalan pada artikel sebelum ini. Jelas dan nyata kita hendak bermula dari satu konlusi – Kita ialah hamba Allah SWT.

Namun apakah semudah itu jawapannya dalam mendefinasikan siapakah diri kita?

Jawapannya hanya ada pada anda..


 

Sabtu, 24 Ogos 2013

Zikir Hari Ahad

 
ZIKIR HARI AHAD

YAAHAIIYU YAA QAIYYUUM

"Memperolehi harta yang banyak dan berkat semasa hidup kita."

Sabtu, 10 Ogos 2013

Tanyalah Ustaz

BISMILAHIR RAHMANIR RAHIM..

Tanyalah Ustaz/Ustazah, rancangan yg bagus untuk ditonton. Bukan ea saya buka ruang menanya di sini. Bukan. Kekadang bagus rancangan begini, eh bukan kekadang tapi amat amat bagus cuma sayanglah ramai yg sukar nak luang masa melihat dan menonton. Jangan ditanya kenapa kerana anda lebih tahu cuma rancangan ini bagus sebagai satu pengisian rohani pagi dan mendengar pendapat serta ulasan daripada para ustaz dan ustazah yg berbeza setiap minggu.

 
 ( Laki laki dan pompuan )

[Bukan Ustaz/Ustazah, tak berhak menjawab soalan?]

Cuba selak Al Quran yg sudah lengkap Allah mengurniakan kepada Nabi Muhammad sebagai mukjizat tinggalkan pada kita. Cuba singkap hadith hadith juga dari Nabi Muhammad ( selawatlah sikit). Ada tak ayat atau tertulis "Kau bukan Ustaz/bukan Ustazah maka tidak boleh menjawab perihal hukum agama yg kau tahu?" ada tak? Yang ada..

Allah sendiri mengingatkan kita dalam firmanNya : 


"Dan jangan kamu berani mengatakan terhadap apa yang dikatakan oleh lidah-lidah kamu dengan dusta; bahwa ini halal dan ini haram, supaya kamu berbuat dusta atas (nama) Allah, sesungguhnya orang-orang yang berani berbuat dusta atas (nama) Allah tidak akan dapat bahagia." ( Surah an-Nahl: 116)

Mahu lagi ?


Berkata Imam Syafie ra :

" Kamu lebih alim tentang hadith dan ilmu rijal dari aku (katanya kepada Imam Ahmad ibn Hanbal) maka jika sesuatu hadith itu sahih maka beritahulah aku tentangnya…"
(rujuk Ibn Abi Hatim dalam kitabnya
"
( Kitab Adabul Syafi'ie", m/s 94).

[ Saya tak kata ]

Jika orang bertanya kita sesuatu yg kita tahu maka jawablah seadanya, contoh berkaitan puasa atau sebagainya cuma kita pula jangan tak tahu menjawab soalan berkaitan hukum agama seakan akan tahu. Kita bukan nak tunggu jadi Ustaz/Ustazah baru nak belajar agama. Hukum dan jawapan bagi sesuatu soalan itu sedia ada namun kita cuma sebarkan dan pastikan apa yg kita jawab itu betul dari segi hukum dan syariat bukan betul daripada logik akal. 

Jumaat, 9 Ogos 2013

Jadual Kuliyah UAI bulan OGOS



Assalamualaikum dan bismillahir rahmanir rahim, meskipun jadual UAI banyak berkuliyah di Negeri Terengganu namun mingkin dalam mood raya ini anda berada di kawasan disebutkan maka moh ramai ramai pergi..  :)

Sekadar perkongsian..

Rabu, 7 Ogos 2013

Salam Lebaran.. Salama Eidul Fitri



Assalamualaikum. Di sini, sempena Eidul Fitri yg bakal menjelma esok. Ana, isteri dan mujahid kecil memohon seribu kemaafan diatas kesilapan, kekhilafan dan kesalahan serta dosa kepada semua terutama yg mengenali secara langsung atau yak langsung. Semoga Hari Raya Eidul Fitri kita dapat mengembalikan kita kepada fitrah yakni fitrah semula jadi seorang hamba ialah taat kepada PengciptaNya. Ameen.

Mai mai beli pantun..

Makan ketupat dgn lemang,

Masak pula di subuh hari,
Hari raya bakal menjelang,
Puasa tinggal haruslah diganti..

Dua tiga kuih koci,
Mana nak sama kuih suji,
Hari raya eidulfitri bakal menjelma lagi,
Bila mau buat open house kasi makan free?


Mari mengail si ikan gelama,
Ikan dijual di dalam kota,
Ramadhan berlalu syawal menjelma,
Jangan dilupa yg jauh dimata..


Ketuput rendang kueh samprik,
Enak dimakan bersama keluarga,
Wahai teman wahai saudaraku yg baik,
Mari bermaafan dihari raya..


Selamat Hari Raya Eidul Fitri 1434 Hijrah.


Jumaat, 26 Julai 2013

Sedikit Perkongsian Fiqh Perubatan


  1. Perkara Perubatan Yang Tidak Membatalkan Puasa Ramadhan

    (Fiqh Perubatan)

    1-Menderma darah adakah membatalkan puasa?

    Tidak. Tetapi tidak digalakkan berlebihan kerana bimbang menjejaskan puasa.

    2-Pengambilan darah melalui suntikan vena, adakah membatalkan puasa?

    Tidak. Masalah ini sama seperti menderma darah, dan dikiaskan dengan masalah berbekam yang tidak membatalkan puasa.

    3-Adakah semua suntikan tidak membatalkan puasa?

    Bergantung. Suntikan yang memberikan rasa kenyang kepada pesakit membatalkan puasa pesakit. Suntikan lain diruang bukan rongga terbuka tidak membatalkan puasa.

    4-Mencabut gigi ketika berpuasa, bolehkah membatalkan puasa seseorang?
    Boleh membatalkan, jika darah yang keluar itu bercampur air liur lalu ditelan dengan sengaja.

    5-Suntikan insulin diberikan, adakah membatalkan puasa?

    Tidak, kerana suntikan iu untuk mengurangkan kadar glukosa darah, bukan memberikan kepuasan serta kekenyangan kepada pesakit.
     
     6-Dalam satu prosedur, air disuntik ke kelopak mata pesakit lalu mengalir ke tekak. Adakah membatalkan puasa?Tidak jika air tersebut dikeluarkan semula melalui mulut tidak ditelan. Jika ditelan batal puasa. Jika tertelan tidak menjejaskan puasa.

    7-Suntikan glukosa adakah membatalkan puasa?

    Ya. Membatalkan puasa.

    8-Adakah pesakit menjalani bius itu batal puasa?

    Batal jika dia pengsan dari siang sehingga selepas masuk waktu berbuka.

    9-Pengkateteran (Memasukkan Tiub) itu adakah membatalkan puasa?

    Tidak membatalkan puasa.

    10-Pada bulan Ramadhan di siang hari, doktor melakukan prosedur memasukkan tiub berkamera ke dalam perut, adakah puasa terbatal?

    Harus sahaja, tidak membatalkan puasa dengan syarat tidak memasukkan sebarang cecair ke dalam perut.
    11-Jika seorang ingin berbekam adakah batal puasanya?

    Tidak, samalah dengan permasalahan menderma darah. Dan masalah tidak batal menderma darah diqiyaskan dengan tidak batal berbekam.

    12-Melakukan prosedur penyaringan dan pembersihan darah (Dialisis) adakah membatalkan puasa?

    Tidak batal melakukannya.


Rabu, 24 Julai 2013

Ramadhan Ini





Antara kelebihan Ramadhan ialah puasa pada siangnya berlaku terus menerus selama sebulan. Kita sedia maklum bahawa sesuatu amalan yang dibuat berulang-ulang akan menjadi suatu tabiat. Berpuasa dalam Ramadhan selama sebulan melahirkan satu tabiat kesederhanaan dalam diri seseorang muslim. Islam menyuruh seseorang Muslim besederhana dalam makan minum, berpakaian, tidur dan tutur kata.

Kita dilatih berbuka segera dengan tamar dan air kemudian terus menunaikan solat Maghrib. Makanan yang diambil haruslah tidak berapa berat agar memudahkan seseorang berdiri lama dalam tarawihnya. Adalah dilarang kita menghidangkan terlalu banyak makanan untuk berbuka atau sahur. Kita dituntut untuk tidur seketika pada waktu siang dan malam. Oleh kerana Ramadhan adalah bulan ibadah. Berlebihan tidur pada siang ataupun malam bererti menyia-nyiakan bulan barkah ini.

Pertuturan yang tidak dikawal dalam puasa Ramadhan mungkin memerangkap seseorang itu dalam kancah dosa umpatan atau pembohongan. Kedua-dua itu merosakkan kelebihan puasa. Seseorang akan kehilangan janji rahmat dan keampunan daripada Allah SWT. Kesemua sikap sederhana di atas disimpul dalam hadith baginda yang berbunyi:
اَرْبَعٌ اِذَا كُنَّ فِيْكَ فَلاَ عَلَيْكَ مِمَّا فَاتَكَ مِنَ الدُّنْيَا: حِفْظُ أَمَانَةٍ وَصِدْقُ حَدِيْثٍ وَحُسْنُ خَلِيْقَةٍ وَعِفَّةُ مِنْ طُمْعَةٍ

Empat perkara yang apabila ada padamu, tidak akan merugikan apapun (peluang) dunia daripadamu, iaitu: memelihara amanah, tutur kata yang benar, akhlak yang baik dan bersih dari tamak.

( Hadith Riwayat Ahmad ).

Terdapat manusia yang berasa rugi dalam kehidupannya apabila dia tidak berbohong, tidak bercakap banyak dan tidak membolot peluang orang lain. Namun hadith di atas menerangkan sebaliknya, bahawa dunianya tidak akan rugi. Dia akan dipercayai oleh manusia, dan diberkati Allah.


مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الأَخِرِ فَلْيَقلْ خَيْرًا اَوْ لِيَصْمُتْ

Sesiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah ia berkata yang baik atau diam (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim).




Selasa, 16 Julai 2013

Ahad, 7 Julai 2013

Tazkirah DI Larang Waktu Solat Terawih


Bismillahir Rahmanir Rahim

Tak dibenarkan tazkirah di Pahang. Ini satu hal yang panas, dan mendenda pula mereka yang engkar? Ini.. agak merepek. Biasanya kita berhenti sekejap waktu pertengahan terawih. Kalau nak berhenti, Ini la time nya nak berhenti pun.

Tapi ada juga yang terus berterawih sampai habis dan tazkirah selepas itu.

Ikut tempat la juga. So larangan di atas neh kita kurang jelas. Apakah yang dimaksudkan larangan tazkirah sewaktu solat terawih? Pertengahan terawih atau selepas habis terawih?

Sebab dia ada menyebut bahawa tazkirah tersebut mengacau orang yang nak mengaji apa bagai. Bagi aku masjid tempat umum. Walaupun imam dan makmum kena berkerjasama untuk membangunkan masjid tetapi agak tak logik juga imam kena batalkan tazkirah hanya kerana ada orang yang nak mengaji.

Ko mengaji aje la kalau ko nak mengaji. Ko taknak dengar tazkirah pun takde la imam sampai nak memaksa. Just keluar dari lokasi dan cari satu tempat yang ko rasa selesa nak mengaji. Oke tak? Kenapa pula hanya kerana ada orang yang taknak dengar tazkirah maka tazkirah dilarang disebabkan nak menghormati kehendak mereka2 yang nak mengaji? Ini contoh je la. Sebab itu alasan yang digunapakai dalam berita malam tadi.

Aku kira ini tidak logik. Jika ini dijadikan alasan.. maaf ek. Ia tak logik langsung.

Hatta kalau konsert di larang sekalipun di Malaysia neh ramai jek yang marah mengamok2, ini kan pula sekadar tazkirah. Lagi la orang marah.

Cuba tanya diri sendiri. Berapa lama sangat la masa yang dihabiskan di masjid?

Cuba tanya diri sendiri kalau pasal tazkirah balik lewat lebih kurang pukul 10 malam ka 10.30 malam ka ia berdosa ka?

Kalau pergi mana mana tempat balik lewat rilex jek. Kalau rasa rasa tak tahan jugak boleh sambung terawih kat rumah. Tazkirah tak diwajibkan tapi kalau dengar itukan majlis ilmu tempat Malaikat berkumpul. Renungkan..




Sabtu, 6 Julai 2013

Untuk Iktibar Para Suami dan Isteri



KIRIMAN TULISAN DARI INBOX UNTUK DIKONGSI..

Terimalah Seadanya...

Dua tahun lalu, aku selamat
melahirkan seorang puteri yang amat
dinanti-nantikan. Alhamdulillah.
Berkat kesabaran aku dan suami, Allah
s.w.t akhirnya mengurniakan kami bayi
comel ini. Namun, disebalik keriangan
itu, tersembunyi di sudut hatiku satu
perasaan yang amat aku tidak senangi.
Ia datang tanpa aku undang. Ia timbul
disaat aku melihat setiap suami yang
datang menziarahi isteri masing-
masing, datang dengan membawa
hadiah. Ya. Sebagai tanda
penghargaan buat mereka yang telah
berjuang berhabis-habisan bertarung
nyawa demi melahirkan zuriatketurunan sang suami ke dunia nyata.Ada yang datang membawa hamper
pakaian. Ada juga yang datang
membawa sebakul buah-buahan.

Tetapi, suamiku ?? Dia hanya datang
membawa beg pakaianku dan baju
baby yang baru aku lahirkan. Baju
baby itu pun adalah ‘sedekah’
pemberian dari kakaknya. Baju yang
tidak muat dipakai oleh anak
bongsunya yang telah berusia setahun
dan telah pun usang.
Entahlah. Mungkin ini adalah nasib
aku. Dipasangkan dengan seorang
lelaki yang lurus bendul. Tidak pandai
membantah apatah lagi membuat
keputusan yang betul. Mungkin istilah
itu agak keterlaluan. Tapi itulahhakikat yang harus aku telan.

..Hari ini aku kembali lagi.
Alhamdulillah. Kali ini, Allah s.w.t
mengurniakan aku sepasang bayi lelaki
yang amat cute. Putih dan gebu.
Seperti dahulu, perasaan itu tidak
jemu-jemu datang menziarahi aku.
Namun, kali ini, aku pasrah. Aku cuba
untuk tidak membandingkan diri
suamiku dengan suami orang lain.

Mungkin disebalik kelurusannya itu,
terselindung 1001 hikmah yang aku
tidak tahu.
Aku tidak mahu melayan perasaan
‘jahat’ itu lagi. Pandanganku ku alih.Tenang hatiku bila menatap wajah bayi
kembarku tidur dengan nyenyaknya.
Keputusan ku buat untuk turut tidur,
melelapkan mata bersama mereka.
Mudah-mudahan, bila aku terjaga
nanti, perasaan itu akan hilang,
terbang, pergi bersama bayangan
mimpi kelam. Bismillah.. Kepada-Mu
ku pohon pertolongan.

‘’Puan.. Puan.. ,’’ Suara jururawat
muda itu terngiang-ngiang menembusi
gegendang telingaku. Aku membuka
mata. Dalam samar, aku memandang
wajahnya.
‘’Ini saya bawakan hadiah untuk Puan.
Dari seseorang yang istimewa..’’ dia
senyum lalu berlalu pergi.
Aku masih terpinga-pinga. Amasih berada di alam mimpi? Atau
adakah aku sudah tidak berada di
dunia lagi ? Aku gosok mataku berkali-
kali. Tidak dapat aku gambarkan
perasaanku ketika itu. Gembira. Suka.
Bahagia. Aku seronok. Aku tersenyum
puas apabila melihat jambangan merah
bunga ros yang disusun rapi di dalam
bekas berbentuk 'love'. Juga di sisinya
terdapat satu set bersalin
mendampingi. Dalam kesakitan
bercampur keriangan, aku bangkit
mencapai kad ucapan yang terselit di
jambangan itu.

‘’Terima kasih Sayang. Terima kasih
kerana telah berkorban nyawa untukmelahirkan anak-anak Abang. Maafkan
segala kekurangan yang terdapat pada
diri Abang. Ketahuilah bahawa, Abang
amat menyintai Sayang bermula dari
kita berjumpa sehinggalah tiada
hujungnya..’’

Sedar tidak sedar, air mataku mula
bertakung. Panas. Aku rimas dengan
takungan air suci ini. Menyesal,
bersalah dan amat-amat berdosa aku
rasakan saat itu. Suami yang aku
labelkan sebagai seorang yang lurus
bendul rupa-rupanya mempunyai
sekeping hati yang begitu murni.
Titisan-titisan itu telah mula
membanjir. Dan akhirnya ia mengalir.
Mengalir jatuh menimpa kad ucapan di
tanganku. Aku sapu agar ia tidakmemadamkan kenangan indah ini hasil
nukilan suamiku.

‘’Sayang.. Kenapa ni ?’’
Tiba-tiba suamiku muncul berdiri di
depan pintu. Bersama-samanya,
dipimpin anak perempuan kami yang
sudah pandai berjalan. Rambutnya
diikat tocang dua. Comel. Ibarat bayi
perempuan Pooh di dalam kisah
animasi Monster Inc. Pandai suamiku
menjaganya. Aku tidak menahan mata
ini dari terus melepaskannya mengalir
deras. Suamiku semakin mendekati.
Resah. Lalu, dia duduk di tepi.

‘’Abang minta maaf Sayang. Abang
terlambat. Annisa nak ke tandas tadi.Nak buang a..’’. Belum sempat dia
menghabiskan bicaranya, aku rangkul
jasad mulia itu semahunya. Aku
menangis. Menangis menyesal di atas
kekotoran hatiku ‘menghina’ dia.

‘’Abang.. Sayang minta maaf. Sayang
banyak buat dosa terhadap Abang.
Abang.. Tolonglah maafkan Sayang..’’
dalam sedu aku memohon ampun
darinya. Aku tidak mahu lagi dirantai
perasaan bersalah terhadap dia.

‘’Apa yang Abang nak maafkan ?
Sayang tak ada buat salah pun dengan
Abang. Apatah lagi, dosa Sayang
sekarang telah Allah ampunkan hasil
dari pengorbanan Sayang melahirkan
anak Abang. Dah jangan nangis lagi.
Tengok ni, apa yang Abang bawauntuk Sayang. Suka tak? ‘’ pujuk
Suamiku mesra.

‘’Suka. Sayang suka Abang. Terima
kasih. Sayang sayang Abang’’

P/S : Biarpun suami kita mempunyai
banyak kekurangan, kita tidak boleh
merajakan kekurangan itu sehingga
menyebabkan kelebihan yang ada
padanya tenggelam. Terimalah dia
seadanya. Di samping itu, bantulah dia
untuk mengatasi segala kekurangan
yang ada. Kita kekurangan bila
berseorangan. Namun, bila berduakita kan mencipta kesempurnaan.

via Pakar Diari Hati.

Isnin, 1 Julai 2013

Bangla Jatuh CInta, Ini Tak Biasa


Bismillahir rahmanir rahim..

Hari ini aku jumpa 'Bangla' yang asyik usung gambar muslimat berpurdah. Pergh, syok 'Bangla' itu asyik 'usha'(tengok) gambar itu sambil terbeliak biji mata sambil tangan asyik pegang sesuatu yang menjijikkan.

Kalau hendak cerita, kesimpulannya disini. Yang berpurdah sepatutnya jaga, jangan bertabarruj dengan purdah kalian itu. Celak sepapan 'boh'(letak) di mata, itu tidak kira bedak letak di dahi
itu. Bila peluh nampak saja air peluh jadi putih, kantoi bedak, hehe.

Bila sudah jadi sampai tahap itu, akhirnya gambar anda pun jadi bahan pemuas nafsu 'Bangla'. Ish ish ish, alahai lah 'Bangla', 'Bangla' betul. Kurangkanlah 'upload' gambar peribadi yang berbentuk pelik-pelik. Ala-ala 'Giomi' lah sangat, bukan tidak boleh, pergilah dengan kecomelan anda itu, tapi comel untuk diri sendiri sajalah. Tidak perlulah 'upload-upload'. Purdah itukan tandanya anda sangat menjaga maruah dan diri anda.

Tahniah pada yang niqobis yang baik-baik itu, tindakan anda pasti membawa balasan yang baik di akhirat nanti. InsyaAllah. Cuma yang tidak berapa hendak baik itu, cubalah untuk jadi baik-baik lagi ya. Tapi anda lagi bagus dari yang tidak tutup langsung.
Cuma aku takut akhir zaman ini maksiatnya dalam bentuk yang seperti pahala.

Faham?
Kalau tidak faham, buat-buat tidak tahu sudahlah ya.


VIA : Ibnu Sobr

Mahu Kongsi


Apabila umatku melakukan 15 perkara maka mereka layak ditimpa bala:

Apabila harta rampasan bertukar tangan.
Apabila amanah dianggap satu keuntungan.
Apabila zakat dianggap sebagai denda.
Apabila suami mentaati kata isteri (suami yang dayus).
Apabila Ibu diderhakai.
Apabila kawan lebih diutamakan.
Apabila bapa diabaikan.
Apabila masjid tidak lagi dihormati, suara-s
uara sumbang kedengaran di masjid.
Orang yang tidak bermaruah memimpin negara.
Melantik orang bodoh sebagai pemimpin bangsa.
Apabila orang jahatdimuliakan kerana takut kepadanya.
Apabila lelaki memakai sutera.
Apabila lelaki meminum arak.
Apabila penyanyi wanita didewa-dewakan.
Apabila umat zaman tersebut melaknat umat terdahulu.

Maka tunggulah angin panas atau gempa bumi atau wajah-wajah akan diubah.

(Hadis Riwayat At-Tirmizi
)

Isnin, 24 Jun 2013

Golongan Yang Akan Disekat Dari Telaga Kauthar

  Daripada Asma' binti Abu Bakar As-Siddiq Radhiallahu anhuma berkata : ''Rasulullah SAW bersabda : ''Ketika aku sedang berdiri di tepi telagaku (telaga Al-Kauthar, iaitu pada hari kiamat nanti) sambil menunggu orang-orang yang datang meminum daripadanya, maka tiba-tiba ada orang-orang yang disekat daripada sampai ke sisiku (ke tepi telagaku). Lalu aku berkata: ''Bukankah mereka itu juga dahulunya daripada umatku?''. Maka dikatakan orang kepadaku: ''Ya benar, tetapi engkau tidak mengetahui bahawa mereka setelah itu kembali ke belakang (berpaling tadah atau meninggalkan ajaranmu).'' Berkata Ibnu Abi Mulaikah (salah seorang di antara perawi hadith) : ''Ya Allah! Kami berlindung denganMu daripada kembali kepada kekufuran atau kami diuji dengan ujian yang berat.'' (Hadith Riwayat Bukhari)


Telaga Al-Kauthar adalah telaga yang besar yang akan dianugerahkan Allah SWT kepada Rasulullah SAW pada hari kiamat nanti. Telaga ini beribu-ribu batu luasnya dan gelasnya adalah lebih banyak daripada bilangan bintang yang ada dilangit. Sesiapa yang sudah meminum daripadanya walaupun hanya seteguk sahaja, ia tidak akan merasakan kehausan untuk selama-lamanya. Semua umat nabi Muhammad SAW akan berpeluang meminum air telaga yang mulia ini.

Namun nantinya pada hari kiamat kelak akan ada orang-orang yang disekat oleh para malaikat daripada mendekati telaga ini walaupun mereka menganggap bahawa diri mereka layak untuk meminum daripada air telaga tersebut dan Rasulullah SAW sendiri sebelum mengetahui hakikat perbuatan mereka yang sebenarnya merasakan bahawa mereka layak untuk meminum daripada telaga tersebut. Maka apabila para Malaikat menyekat mereka, Nabi SAW berkata ''Bukankah mereka juga dari umatku''. Lalu malaikat menjawab : ''Ya betul, mereka pada mulanya adalah termasuk daripada golongan umatmu, tetapi mereka telah meninggalkan ajaranmu''. Maka ketika itu baru Nabi SAW memahami keadaan sebenar dan beliau pun menyetujui tendakan malaikat tadi sambil berkata (yang disebutkan dalam riwayat lain) : ''Suhqan, suhqan''. Ertinya : ''Mereka layak untuk diusir dari telagaku, mereka laya untuk diusir dari telagaku''.

Betapa sialnya golongan ini. Rasanya teramat malu sekali di hadapan khalayak ramai di tengah-tengah padang Mahsyar yang merupakan tempat perhimpunan seluruh manusia daripada zaman Nabi Adam A.S sampai ke generasi dunia yang terakhir sekali. Ya, apa boleh buat kalau itu adalah hasil dari perbuatan mereka sendiri. Mereka mengaku sebagai orang Islam, tetapi amal perbuatan mereka bercanggah dengan ajaran Islam itu sendiri. Mereka mengaku sebagai umat Nabi Muhammad SAW tetapi mereka tidak mahu mengikuti ajaran yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW. Mereka mengaku orang Islam tetapi mereka tidak mahu sembahyang, tidak mahu membayar zakat, tidak mahu berpuasa, tidak mahu menutup aurat dan begitulah seterusnya.

Hendaklah kita memohon kepada Allah SWT semoga Ia menguatkan iman kita dan memberikan kepada kita cucuran taufiq dan hidayah sehingga kita dapat mengamalkan segala tuntutan agama yang suci ini sampai ke akhir hayat dan mati dalam keadaan beriman. Amin.

Sabtu, 22 Jun 2013

Berubah bukan kerana Jodoh



Langkah Untuk Berubah: Jaga Hati, Bukan Kerana Jodoh

Beberapa hari lepas, usai solat berjemaah di masjid universiti, saya duduk merehatkan badan sebelum pergi menelaah di perpustakaan. Sambil rehat-rehat, ada kawan menegur.
Kemudian datang kelompok kawan-kawan yang lain. Wah ramai juga yang tak balik rumah walaupun sedang cuti study week.
Lalu berbicaralah kami dengan bermodalkan beberapa isu yang kian hangat; dari hal remeh seperti lampu jalan di sekitar universiti yang sudah lama rosak hinggalah kepada isu negara seperti kekecohan pra-kempen sebelum pilihan raya.

Sempat juga diselitkan hal-hal wanita, memandangkan kebanyakannya sudah tahun akhir maka hal jodoh – jodoh mungkin lebih dekat.

Seorang rakan (yang baru saya kenali di situ) melampiaskan kekecewaannya.
Katanya kerana pengaruh ‘ayat-ayat cinta islamik’ yang kian bertebaran di Facebook menyukarkan dia untuk mencari jodoh yang memahami.

Mana tidaknya, dia mengutarakan isu wanita kini (wanita yang baik-baik) yang meletakkan ‘penanda aras’ bahawa “lelaki yang berbaju melayu, pakai kain pelikat dan berkopiah pergi masjid adalah lelaki yg sweet dan sesuai dijadikan jodoh”.

Kata beliau lagi, “lalu kita ini, yang pergi masjid pakai seluar jeans, pakai t-shirt ni macam mana? Tak sweetkah?
Apakah kalau pergi masjid itu syaratnya perlu pakai baju melayu dan kain pelikat? Kalau selain dari itu, tidak layak digelar pemuda masjid?”

Seorang lagi rakannya mencelah, sambil mengiakan hal berkenaan.
Kata beliau, dua hari lepas dia terserempak dengan beberapa wanita yang memberikan pandangan bebeza. Ketika itu dia dan rakannya yang sedang berbaju melayu, berkain pelikat dan berkopiah sedang menghidupkan enjin motor di parkir.

kata beliau, wanita yang lalu lalang di situ tersenyum pada rakannya, tapi tidak pada beliau.
Beliau menambah wanita-wanita itu memandang beliau dengan pandangan ‘eleh mamat ni maghrib entah nak pi mana entah, orang pi la masjid’.

Dia dijeling hanya kerana dia tidak memakai baju melayu kain pelikat sedangkan tujuannya dan rakan disebelahnya sama; ke masjid!

Kami menggeleng.

Parah juga kalau terlalu taksub nak berlakikan orang masjid. Habis yang pakai t-shirt biasa dan seluar biasa, yang niat mereka nak ke masjid tu bagaimana? Tak cukup baguskah?

Jaga Hati, Bukan Kerana Jodoh

Kami terdiam sejenak. Seketika kami dihampiri seorang lagi rakan yang merupakan ahli tabligh. Beliau bertanya dalam nada lucu apa yang kami fikirkan hingga muka berkerut-kerut.

Rakan yang mengutarakan isu tadi menceritakan panjang lebar. Kemudian rakan tabligh tadi tersenyum.
Kata beliau “kalau enta fikir macam tu, enta kena hati – hati. Takut nanti niat enta nak ke masjid untuk beribadah ni, bertukar jadi benda lain pula. Ana ada baca buku, kitab agaknya tajuknya Risalah Sufi apa tu…al qusyair…al qusyri…”

“Risalah Sufi Al-Qusyairi.” saya membantunya.

“Haa…buku tu…bagus enta baca. Dalam buku tu ada menyebut yang cinta ini semua ada tujuan. Dan bila tujuan tu tercapai, atau tujuan tu dilupakan, maka tiada sebab untuk dia mencintai lagi.

Macam enta, contohnya, kalau enta pergi masjid sebab nak mengurat anak dara orang, nanti kalau enta dah dapat dia, enta masih pergi masjid lagi tak?

Atau kalau enta tahu anak dara orang tu dah ada yang punya, enta mesti rasa macam alah takda gunanya aku pi masjid dia dah ada orang lain. Kan?”

Kami semua mengangguk. “Al-Junaid punya kata-kata”, saya menegaskan. Rakan tabligh itu segera bersetuju.
Jadi katanya, “biarlah kita ke masjid ni, kita dan Tuhan saja yang tahu niat kita dan keikhlasan kita. Bukan apa, merungut begini, bimbang syaitan itu berbisik yang bukan-bukan.

Syaitan tu di mana-mana pun ada. Dalam masjid pun dia boleh bisik kat kita, walau kita tengah sembahyang. Inikan pulak tengah duduk-duduk begini.”

Azan isyak berkumandang. Kami bangkit dan bersalam, tersenyum seperti ada semangat baru meresap. Melangkah beramai-ramai ke dalam saf, untuk minta supaya ditetapkan hati dan iman hanya untuk DIA, bukan makhluk-Nya.

Ketika itu juga rakan tabligh kami mengangkat tangan dan berdoa “ya Allah, tahun baru akan datang, teguhkanlah hati kami agar sentiasa istiqamah di atas jalan-Mu, ibadah kami, amal kami, hidup mati kami, hanya untuk-Mu.”
Ramai-ramai kami mengaminkan doa itu.
Ikhlaskan hati. Kuatkan hati. Allah Allah Allah. Hati ini milik-Mu, jagakan ia sebaiknya kerana jika aku yang menjaganya, kerap aku campakkan ia di tempat yang tak sepatutnya.

# Tulisan ini adalah hak milik saudara Syukri Mohd Ali. Semoga tulisan ini memberi makna dan membuatkan kita terfikir sejenak. May Allah bless

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular