Khamis, 25 Ogos 2011

Mencari Manfaat Di Penghujung Waktu

 

" Adakah sedih meninggalkan ramadhan 
atau 
tidak sabar berhari raya? "
Benar cepat masa berlalu.. Kini sebulan macam seminggu, seminggu macam sehari dan sehari macam sejam. Inilah salah satu tanda dunia ini sudah tak lama lagi. Ramadhan kan pergi syawal pula akan kembali, sayu kedengaran azan berkumdang. Sayukan? Adakah sedih meninggalkan ramadhan? Kenapa perlu sedih. Perlu sedih kerana ini mungkin ramadhan terakhir buat kita. Yang berpuasa dan berbuka puasa dengan kita pada tahun ini belum tentu dapat berbuka puasa dan berpuasa dengan kita pada tahun hadapan. Bagaimana pula yang berterawih satu masjid dengan kita, bertadarus dengan kita dan berqiamulail dengan kita? Tentunya tahun depan kemungkinan kita tidak bersama mereka atau mereka tidak bersama kita. Mungkin ini ramadhan terakhir buat kita. Sedih, sayu dan sepi ramadhan akan pergi.

Tidak sabar berhari raya? Setiap yang merasakan ramadhan tentunya akan merai syawal yakni bulan berhari raya. Bulan kemenangan bagi umat Islam. Jika di imbas sejarah beberapa peperangan Nabi Muhammad berlaku pada bulan ramadhan dan bulan syawal adalah bulan kemenangannya.  Antaranya beberapa peperangan Baginda : - 
Ramadhan 2H  (Perang Badar)
Ibnu Hisyam menyatakan perang ini merupakan kemenangan pertama yang menentukan kedudukan umat Islam dalam menghadapi kekuatan kemusyrikan dan kebatilan. Perang ini terjadi pada pagi Jumat, 17 Ramadhan 2H di Badar. Kemenangan lebih kurang 300 orang tentera Islam di bawah pimpinan Rasulullah ini mengalahkan lebih kurang 1000 orang tentera musyrikin Mekah.
Ramadhan 5H (Perang Khandaq)

Persiapan dilakukan dengan mengali parit (khandaq) sekeliling kota Madinah. Strategi ini ini tidak pernah digunakan oleh bangsa Arab. Hal ini diusulkan Salman Al-Farisy. Peperangan ini terjadi pada bulan Syawal dan berakhir pada bulan Dzulkaidah setelah pasukan muslimin berjaya memecah belah pasukan musuh.
Ramadhan 8H Fathul Makkah (Pembukaan Kota Mekah)

Rasulullah SAW keluar dari Madinah pada 10 Ramadhan dalam keadaan berpuasa. Mekah jatuh ke tangan kaum muslimin tanpa pertumpahan darah. Penaklukan itu terjadi pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan.

Ramadhan 9H (Perang Tabuk)

Pada tahun 629 M Rasulullah Saw. memutuskan untuk melakukan aksi preventif,yakni ekspedisi ke wilayah tabuk yang berbatasan dengan romawi. Setelah sampai di Tabuk, umat Islam tidak menemukan pasukan Bizantium ataupun sekutunya.
Ramadhan 10H (Ekspedisi Yaman)

Rasulullah Saw mengutus pasukan dibawah pimpinan Saidina Ali Ra, ke Yaman dengan membawa surat Nabi. Satu suku yang berpengaruh di Yaman langsung menerima Islam dan masuk Islam pada hari itu juga. Mereka sholat berjamaah bersama Imam Ali ra. pada hari itu.
Bagaimana bulan syawal bulan kemenangan buat kita?
Apa matlamat ramadhan kita tahun ni? Sudah terlaksanakah? Sudah mahu kecapikah? Sudah merasaikah? Sepatutnya sudah sudah sudah atau hampir sempurna. Kemenangan bagaimana? Kemenangan mengutip ketiga permata dalam bulan ramadhan yang tiada dijanjikan dalam bulan lain. Apakah permata itu? 
…. dan dia (bulan Ramadhan) bulan yang awalnya rahmat, dan tengahnya magfiroh (ampunan) dan akhirnya pembebasan dari api neraka…
 Lalu apa lagi, tentunya kemenangan jihad hawa nafsu, kemenangan merasai penderitaan orang miskin yang mengajar kita erti berjimat (bukan kedekut) dan tidak membazir serta tidak mengalakkan pembaziran. Kemenangan kita melaksanakan rukun Islam ketiga yakni puasa di bulan ramadhan supaya kita kembali kepada fitrah kita dan taat perintah Allah. Kemenangan apa lagi? Pastinya setiap matlamat yang didahulukan niat yang baik Insya-Allah, Allah S.W.T. akan ukurnya sebagai kemenangan.. 
Ramadhan masih berbaki.. Manfaatkanlah.. Tingkatkan amalan kurangkan juadah.. Bahagikan masa, persiapkan kelengkapan raya namun jangan lupa ramadhan yang masih berbaki.. Raikan tetamu ramadhan serta sediakan kelengkapan menyambut tetamu syawal.. Insya-Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular