Selasa, 24 November 2009

Medical Check up ( Jom periksa dalaman kita)



"Besar perhatian kita terhadap tubuh badan yang perkasa ini.. Walaupun mendapat sikit penyakit yang dapat menghingapi kita pasti akan bersegera kita membuat rawatan kerana takut mati yang terpaksa kita meninggalkan kelazatan dunia, maka betapa kita tidak mahu mengambil berat dengan penyakit yang hinggap di hati kita yang dimana jika kita biarkan dan tidak mahu buat rawatan.. Kita bukan sekadar berpisah dari kelazatan dan kebahagian dunia yang sementara, tetapi terpisah dari kelazatan syurga yang kekal abadi"

1. Iblis mengoda hati manusia dengan hasutan hawa nafsu, syahwat, tamak dan cinta dunia. Iblis akan membisikkan kepada mereka kesenangan atau kebahagian dunia, lalu ia(iblis) mendorang mereka merebut peluang yang ada..

2. Apabila hati manusia tergoda, matanya tertutup dengan kelazatan hawa nafsu dan syahwat. Maka manusia lupa akan Tuhannya dan ia berani berbuat maksiat yang mengakibatkan satu titik hitam legam dan sangat susah menerima nasihat dan teguran daripada orang lain yang berilmu dan prihatin..

3. Cubalah kita raba dada kita masing-masing dan bertanya pada diri kita sejauh mana ketaatan kita kepada Allah S.W.T. Sudahkah kita merancang satu masa depan kita di akhirat nanti seperti kita merancang hari tua kita di dunia ini ? Sejauh mana persiapan yang telah kita sediakan untuk menghadapi kematian yang pada bila-bila masa akan menemui kita.. Adakah kita sudah gambarkan malam pertama kita di alam kubur dibandingkan dengan amalan dan ketaatan kita kepada Pencipta kita ? Maka, bersiaplah kamu sebelum terlambat dan bertaubatlah kamu sebelum pintu taubat sudah tertutup rapat..

Di akhirnya mari kita muhasabah diri dan ambil peringatan..








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular