Rabu, 6 Julai 2011

Ucapan 'SAYANG' buat orang tersayang


Berbicara tentang 'sayang'.. Sungguh aku bukan selayaknya membicarakan hal ini.. Namun sayang ini terbahagi kepada banyak medium untuk disalurkan dan semestinya ucapan 'sayang' ini perlu selaras dengan tindakan yakni tindakan yang tepat ialah menghargai. Perhargaan pelbagai cara dapat ditunjukkan namu masih ada berada 'segan' untuk menyembahkan perhargaan kepada orang terdekat kita? Siapa agaknya? Pakwe bagi makwe? Makwe bagi pakwe? (Ha ha ha ha) Salah salah.. Buat Allah pertamanya.. Bagaimana kita sayang Allah? Bagaimana? Bersyukur itu salah satunya.. Bagaimana? Lakukan semua yang disuruhnya dan tinggal apa yang dilarangnya.. Benar? Iye namun manusia yang alpa, lalai dan dosa tak lekang dari melakukan apa yang Allah larang maka memohon ampun dan bertaubat itu tanda syukur dan syukurlah Allah kembalikan kita mengingati-Nya sebanyak banyaknya..

Bicara soal 'sayang'.. Bukan aku selayaknya namun 'sayang' yang Allah ajarkan melalui kitab wahyu dan sunnah Rasul-Nya ada mendokong dan mengamalkan sunnah sunnah Rasulullah s.a.w. Allah datangkan kita Rasul yang buat kita mengekalkan 'sayang' kita kepada-Nya dengan mengutuskan Rasul untuk mengembalikan kita ke arah benaran dan jalan yang lurus.. Alhamdulillah..
Bagaimana 'sayang' mu kepada orang tuamu?? Tahukah kamu redha Allah adalah terletak pada redha ibu bapamu.. Ramai tahu hakikat itu namun ramai yang buat tak endah.. Bagaiman redha ibu bapa di cari? Taati dan muliakan orang tuamu semasa hidupnya dan semata ketiadaannya.. Semasa ada mereka muliakanlah.. Semasa mereka hidup curahkan kasih sayang.. Ucapkan kasih sayang sebelum kau tidak sempat menghadapi subuh yang terakhir..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular