Ahad, 11 September 2011

Hadapi Dua Perayaan (Kemenangan)

 
Selamat hari raya bagi yang sudah lengkap berpuasa - 6.. Tahniah... :-)
Raya dalam raya.. Dua raya dalam satu bulan syawal.. Beruntunglah siapa berjaya laksanakannya.. Anda faham maksud saya? Saya maksudkan puasa enam.. Pada 1 Syawal yang lepas, alhamdulillah umat Islam di seluruh dunia merayakan salah satu daripada dua hari raya yang Allah gantikan buat hamba-Nya yakni Hari Raya Eidulfitri..
Ketika Nabi shallallahu alaihi wasallam tiba di Madinah, kaum Ansar memiliki dua hari istimewa, mereka bermain-main di dalamnya, maka Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:Allah telah memberi ganti bagi kalian dua hari yg jauh lebih baik, (yaitu) ‘Idul fitri dan ‘Idul Adha "
 (HR. Abu Daud dan An-Nasa’i dengan sanad hasan).
Alhamdulilah.. Bertuah kita (umat Islam).. Seminggu sekali kita menghadapi hari jumaat yang merupakan hari raya mingguan untuk umat Islam dan dalamnya umat Islam bagi lelaki wajib mengerjakan solat Jumaat dan selain itu Allah menyuruh kita berdoa banyak banyak dalam hari jumaat. Selain itu kita juga merayakan dua hari raya dalam satu tahun yakni hari rqaya Eidulfitri setelah kita berpuasa selama sebulan juga hari raya eidul Adha yang simboliknya hari raya korban..
Kita juga patut bersyukur ganjaran lebih Allah beri kita sebagai hamba-Nya.. Allah beri kita puasa 6 yang serupa atau sebanding puasa satu tahun penuh.. Alhamdulillah.. Tahniah kepada yang telah lengkap puasa 6 kerana ramai yang sudah mula puasa 6 pada hari raya kedua hari raya eidulfitri.. Insya-Allah, ganjaran puasa kita dan rasa kemenangan itu dalam diri kita biar Allah nilai dan kepada-Nya kita berserah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular