Jumaat, 16 September 2011

Jangan Cepat Menghukum

 

Fitnah adalah sesuatu yang boleh merosakkan atau mencacat cederakan orang lain baik dari segi rohani mahupun jasmani. ini dilakukan samaada dengan mulut atau tangan ataupun dengan apa saja. yang dimaksudkan dengan rohani ialah perbuatan fitnah yang bertujuan merosakkan nama atau imej baik seseorang. sementara jasmani pula ialah perbuatan fitnah yang boleh mencacatkan atau mencederakan seseorang.  

ALLAH S.W.T ada berfirman: ..dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan..
 
(Surah Al-Baqarah Ayat 191)
 
Petang semalam Ana (kisah benar) menerima satu sms daripada seorang kawan. Ana biasalah dah lali dengan mesej mesej yang berbaur mesej berantai, mesej yang mulanya seakan akan fakta namun keshohihannya belum lagi dikenalpasti. Tambahan pula yang Ana kurang suka mesej yang suruh disebar-sebarkan ini. Mesejnya berbunyi :
 
" Terkini : JAKIM telah buat serbuan ke atas kilang Munchys, Bt. Pahat dan menemui stor arak. Bossnya dengan rasa bangga dan rasa tak bersalah, mengatakan arak tersebut untuk dicampur ke dalam biskut.. Tolong sebarkanmaklumat ini kepada seislam & kepentingan umat Islam. Dari pegawai Jakim - Haji Jalil Bin Raihan ( Jakin Putrajaya) tolong sebarkan.. "
 
Ana antara percaya dan tak percaya tapi sepatutnya kita sebagai umat manusia yang mengaku Islam pegangan kita, ukhwah menjadi benteng antara kita perlu pastikan keshohihan perkara ini bukannya kita macam paku diketuk makin masuk. Dunia hari ini bukan macam dahulu. Dengki dan hasad berleluasa, nak menjatuhkan sesuatu pihak cukup dengan fitnah dan makin buruk dengan bantuan makhluk yang ghaib. Bukan ini sebenarnya nak tekankan cuma Ana nak beritahu agar jangan kita libatkankan diri atau membina saham dalam urusan fitjah serta penipuan ini secara percuma atas sebab sifat kita yang cepat sangat menghukum pihak pihak tertentu sebelum ia shohih disahkan..  
 
P/s : Berita terkini menyatakan bahawa mesej ini memang palsu dan nama pegawai Jakim yang dinyatakan ternyata tidak wujud..
 
 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular