Selasa, 2 November 2010

Izinkan Aku Menuai..

 

Dalam kemelut majikan berfening-feningan memikirkan bagaimana melunaskan gaji pekerja.. Awal bulan dinanti-nantikan pekerja sudah tiba.. Dalam angan-angan yang ingin merealisasikan, masih ada lagi budaya orang melayu yang patut dicontohi dan barangkali susah untuk mengatakan "tidak" walaupun ianya hanyalah satu frasa yang pendek..

Izinkan aku menuai.. Izinkan bukan bererti meminta atau merayu tapi memberi dengan mengharapkan pahala dapat di tuai walaupun tidak setimpal mana pengorbanannya dan tidak luak mana jika nak dihitung.. Pernahkah anda diduga dengan satu situasi? Situasinya begini.. Ianya berlaku sama ada anda dalam keadaan susah mahupun ia berlaku dengan spontan.

Pernah anda diberi hanya satu pilihan.. Yang bila anda menolak, maka anda telah membataskan orang memberi membuat pahala. Dan bila anda menerima tandanya anda mengizinkan orang yang memberi menuai pahala mahupun anda telah berjaya menjaga hatinya.

dialog sikit..

Situasi pertama :

Si A : Ambillah, ni ada barang sikit buat awak..

Si B : Ala, takpelah.. Buat susah susah je..

Si A : Apa nak susahnya.. Ni memang niat saya buat awak.. 

Si B : (Dengan segannya menerima) + (Dalam hati hendak menjaga hati)


Situasi kedua : 

Si A : Nah, ambil RM 10 ni buat belanja..

Si B : Takpelah.. Duit saya masih ada.. 

Si A : Takpe, ambil je.. Anggap rezeki untuk awak..

Si B :
(Dengan segannya menerima) + (Dalam hati hendak menjaga hati)


Pasti di akhirnya kita terpaksa menerima.. Bukan "ter" itu melambangkan tidak sengaja tapi kerana orang yang memberi itu menyatakan "Izinkan Aku Menuai.." menyebabkan no komen yang harus diberikan padanya.. Itulah budaya melayu yang masih ada kini.. Yang masih lekat.. Yang masih utuh dan yang masih tidak berjaya aku akhirnya dengan terima kasih sajalah..

Bagaimanakah "Tangan memberi lebih baik daripada tangan yang menerima"? Tapi dalam hidup ini tiada kita dapat merangkak dari amalan memberi dan menerima.. Selalulah jadilah yang memberi dan sekali sekalalah menjadi orang yang menerima..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular