Rabu, 14 September 2011

Hari Ini Tahun Lalu






Hari ini tarikh ini tahun lalu. Waktu itu raya ke-5 umat Islam yakni raya eidul fitri. Separuh nyawaku hampir melayang. Mungkin ramai yang tahu kisah ini juga ramai yang tak tahu kisah ini. Inilah punca aku menyendiri membawa haluan diri. Hari ini tarikh ini tahun lalu menjadi kenangan. Permulaan lembaran menyendiri dalam hidup. Sepi dan hilangku terlalu lama. Pelbagai kemungkinan. Semua jadi tidak teratur. Ketika itu aku mula mensyukuri nikmat Allah satu persatu. Kejadian itu mengakibatkan bahu kananku (tulang gagah) patah yang membuatku kehilangan nikmat melakukan apa sahaja dengan tangan kanan.

Tiada sudah 'sunnah' dengan tangan kanan padaku. Tiada mampu aku lakukan aktiviti harianku termasuk perkara mudah apabila nikmat yang aku hampir kehilangannya. Aku beruntung waktu itu punya kedua ibu bapaku yg menjagaku bak bayi. Semua itu mengubah hidupku melontarkan hikmah pada diri ini. Aku kenal erti hidup ketika itu. Aku memahami erti pergorbanan, erti payah, erti sukar dan erti nilai hidup ini sebenar..

Aku hari hidup masih hidup hingga hari ini. Hidup dalam hikmah yang Allah lontarkan. Masih sihat dan berakal waras. Masih dikelilingi mereka yang menghargai diri ini walaupun ramai yang menjauhiku saat itu namun terima kasih kerana hari ini tarikh ini tahun lalu peristiwa waktu itu akan tetap kuat dalam ingatan..

1 ulasan:

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular