Selasa, 13 Disember 2011

Apa Sebenarnya Kita Buat

 

Sedar mahupun mata tertutup sebenarnya kita banyak mencipta dosa tanpa kita sedar. Tahu mahu pun tidak tahu mahupun buat tak tahu itulah hakikatnya. Bila sebenarnya kita buat dosa percuma ini dan bila masa orang buat dosa percuma ini.. Ada beberapa keadaan ini berlaku terutamanya :

Bagaimana? Betul kita bentuk jemaah.. Saf yang lurus salah satu kesempurnaan solat berimamkan satu imam di depan dengan syarat syarat Imam yang layak padanya cuma pelbagai kesilapan yang entah sengaja atau buat buat sengaja.. Misalnya makmum ni, bagi yang lelaki kalau anda pernah berjemaah insya-Allah Ana rasa semua yang baca pernah jemaah dan anda duduk sebelah semestinya lelaki yang turut berjemaah sama namun anda kurang selesa padanya kerana bacaannya kuat, bau badan atau sebagainya tapi selalunya kerana bacaannya kuat sampai.

Kenapa agaknya ada manusia macam ni? Betul bila ada persoalan berbaik sangka. Betul tapi sampai menganggu imam di depan dan menganggu orang lain. Fahamlah bukan kita sahaja nak beribadah pada Allah sahaja malah orang lain pun mahu kerana bukan kita sahaja banyak dosa malah orang juga malah dosa juga bukan kita sahaja nak jadi orang bersyukur malah orang lain juga nak tanamkan dan panjatkan syukur banyak banyak.. Jadi seorang yang beradab bukan jadi seorang yang biadap. Islam itu cantik jangan kotorkan dengan tabiat, peel dan kerenah kita yang sengaja atau bukan sengaja atau buat buat sengaja.

Di mana sahaja kita kena mula hormat orang baru kita dapat balik hormat kita tu bila orang hormat kita balik. Macam kita duduk berjiran, Islam adabkan macam mana kita hidup berjiran juga macam mana Islam gariskan kehidupan dalam satu rumah.. Semua Islam garis pandu adab untuk nampak umat Islam itu melambangkan ajaran Islam yang ada pada diri kita.. Jagalah Islam, jagalah Allah nescaya Allah akan membantu mu dan menjagamu...

2 ulasan:

  1. salam..

    setuju.."احفظ الله يحفظك"

    dlm fiqh, seseorg tdk akn dihisab krn sesuatu hukum yg dia tdk tahu..tapi tdk tahu itu bersyrt, sememangnya ilmu itu tdk smpai pdnya atau dia sengaja tdk mahu smpai kpd ilmu itu..kan..

    ana kira, nta juga menulis tentang love..utk entry kali ini,love pada solat jemaah..mungkin..

    syukran ats prkongsian yg mberi pringatan ini.

    BalasPadam
  2. Waalaikumusalam Syaheedah.. Insya-Allah..

    BalasPadam

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular