Ahad, 11 Disember 2011

Pabila Kopiah Di Kepala Menjauh

 

Menjauh tak seperti pergi atau ditinggalkan. Dari usia yang kecil, usia yang mentah, usia setahun jagung lagi Ana di ajar bahawa kopiah dan kain pelikat itu lambang serasi dalam agama menunjukkan ianya kelengkapan solat juga tanda wujudnya agama dalam satu keluarga.. Mungkin pada pandangan orang lain mungkin dalam sebuah keluarga yang punya ayat ayat suci digantung dan kalimah Allah dan Muhammad di tampal di dinding merupakan satu tanda keluarga itu beragama Islam.. Bagi kita ingin mengenali jiran kita sama ada di mana mana cabang sekali pun, atas bawah tepi (kiri dan kanan) andainya berbangsa cina kita pasti merujuk kepada tokong berwarna merah di luarnya.. Bagi bangsa india pula kemungkin warna rumah atau rumah dihiasi lampu lampu berwarna warni sinonim dengan perayaannya yg berlampu.. Di sini bukan nak bercakap pasal bangsa..

Kopiah Di kepala Menjauh
Kenapa menjauh? 

Kerana pada zaman sekarang yang berkopiah itu sama ada punya agama atau tidak punya atau sikit pengetahuan agama juga berkopiah.. Ini sikit sebanyak mengakibatkan orang yg berkopiah di kepala walaupun cetek pengetahuan agamanya tapi berani bercakap soal agama di kalangan masyarakat, itu bagus namun tidak kurang juga berkopiah di kepala melakukakn apa yang Allah larang dari sekecil kecilnya hingga sebesar besarnya dan ini merosakkan imej berkopiah itu sendiri dan besar impaknya kepada golongan agamawan yakni ustaz dan bukan ustaz tetapi mereka ini layak berkopiah di kepala..

Kerana dalam masyarakat kita apa bila kopiah sahaja apabila waktu solat.. Itu bagus kerana sunnah Nabi beketayap apabila solat namun ianya memengang hukum sunat yang di mana jika buat dapat pahala jika tidak tidak dapat apa apa.. Ini wajar dicontohi dalam masyarakat Islam kita kerana mengikuti sunnah nabi yang kecil ini.. Namun digalakkan memakainya sepanjang masa kecuali perkara perkara yg dipaksa cabut..

Kenapa? Kerana apabila kopiah di kepala, iannya bagai satu rantai agar diri malu berbuat perkara jahat secara terang terangan di khalayak ramai kerana masyarakat kita hari ini positive thinking kepada golongan memilih yg berkopiah ini kemungkin seorang haji atau ilmuwan agama.. Betul tu, berbaik sangka penting namun prasangka dan was was tetap ada dalam diri namun soal hati biar urusan hamba Allah itu dengan Khalidnya.. 
Pesan Ana kepada yang berkopiah.. istiqomahlah dan jaga status agama yang ada pada diri anda.. Jadi diri anda, jika ilmu agama ada dalam diri anda, perbanyakkan dan berkongsi dan jika sebaliknya belajarlah, hadiri majlis ilmu dan dampingi orang bijak pandai agama Islam.. Insya-Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular