Sabtu, 10 Disember 2011

Jasa Selamatkan Semut

 

Sedangkan aku semut merah.. Eh, bukan lagu tu.. Ini semut haiwan yang Allah sebut dalam Al-Quran yakni surah An-Naml (semut) selain Al 'Ankabuut (labah-labah), dan An Nahl (lebah). Bukanlah, belum banyak ilmu lagi nak tafsir ketiga tiga surah haiwan ni macam Ustaz Haji Zahazan Mohd dalam tafsir Al-Quran dalam radio ikim pukul 6.30 pagi dan ulangannya 7.30 petang (sempat lagi promote ~ bagus rancangan ni )#!#$ (5 star)

Sebenarnya apa cerita di sebalik selamatkan semut ni.. Suatu hari Ana main air dalam tandas (Budak kecik pun gelak kalau dengan Ana yang besar ni main air dalam tandas) tetiba nampaklah ada seekor semut hanyut di bawa air. Sian semut tu terkapai kapai di bah banjir angkara Ana.. Jadi Ana selamatkan dia guna satu jari Ana.. Dia daki jari Ana pastu Ana lepas dia tempat selamat.. (Apa barang lu selamatkan semut pun nak citer).. 

Sabar dulu.. Apa Ana beritahu ni.. Bila sebut semut kita tahu dia kecil.. Bila Ana selamatkan dia Ana tahu dia kecil dan Ana tahu Allah nampak kerana tiada yg terlepas dari pandangan-Nya cuma yang Ana risau apabila tiada terlepas pada pandangan dia maknanya gerunkan sekecil kecil dosa pun Allah nampak dan sebesar besar dosa pun Allah tahu.. Begitu juga kebaikan kecil mahupun besar semua dia tahu.. Jadi dalam hidup kurangkan dosa tambahkan pahala kebaikan walaupun kecil.. Ambil pengajaran dari setiap kejadian Allah yg tiada pernah sia-sia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular