Jumaat, 30 Disember 2011

Adakah Allah Puas Hati

 

Adakah Allah puas hati?  It's Allah satifield? Ana tak mahu tulis tajuk bahasa Inggeris kalau ulasannya bahasa melayu walhal Ana tahu kalau tajuknya bahasa inggeris orang lebih tertarik membaca tapi biar semua berbahasa melayu. Sebenarnya tak boleh persoalkan adakah Allah puas hati atau tidak apabila manusia sebagai khalifah muka bumi. Sebab Allah kata dalam firmannya yang lebih kurang maksudnya tiada lebih atau kurang sedikit pun kekuasaan Allah sama ada hamba-Nya beriman atau tidak (bersyukur atau tidak). Benar, tiada tergugatnya Allah sama ada kita bersyukur atau tidak atau tiada tergugatnya Allah sama ada kita beriman kepada Dia atau tidak cuma adakah Allah puas hati? 

Puas hati Allah yang macam mana? Sebenarnya kita kena tanya diri kita. Cukup sempurna atau cukup hisab atau cukup terma dan syarat ke kita ni sehari sehari hidup di dunia ni? Terma syarat macam mana? Macam satu pertandingan apa syaratnya untuk kita berpeluang memperoleh hadiah utama? Macam tu juga kita, Allah dah gariskan terma dan syarat (Umpama) untuk kita memperoleh hadiah utama yakni Syurga salah satunya, redha-Nya juga salah satunya dan sebagainya.. 

Macam ni, perumpamaan yang boleh disimpulkan juga kalau kita beli kereta dengan satu jumplah yang mahal adakah kita puas hati setelah pakai? Kita puas dengan penampilan dan sebagainya? Begitu juga hal ini.. Adakah kita sudah tunjuk yang terbaik untuk penuhi terma dan syarat ini? Tanyalah..


Adakah Allah Puas Hati
It's Allah Satified?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular