Selasa, 8 Disember 2009

Muhammad Bin Abdullah : Peribadi Seorang Pahlawan


(Written by : Abdul Hakim Ahmad)


Sipnosis :

Pahlawan didefinisikan sebagai orang yang gagah dan berani atau perjuang yang gagah. Mereka lahir pada setiap zaman dan dalam setiap kelompak kaum. Tiada kod yang dapat mendefinisikan pahlawan dengan tepat. Namun, kewujudan mereka bagai diperlukan bagi mengimbangi antara kejahatan dengan kebaikan. Nama-nama seperti Alexander the Great, Spartan, Troy Julius Caesar, Gengis khan dan sebagainya menunjukkan bagaimana pahlawan itu dinobat dengan kegagahan, kecergasan dan kecederdasan mental yang kuat dalam menguasai sesuatu pertempuran. Muhammad, putera Abdullah bin Abdul Mutalib juga tidak terkecuali. Malah, beliau lebih berjaya dalam mengimbangi antara kegagahan fizikal, kecerdasan mental dan ketinggian spiritual dalam sebarang ssituasi.

Buku Muhammad Bin Abdullah: Peribadai seorang Pahlawan, meluaskan persepsi mengenai ciri bagaimana peribadi seorang pahlawan yang cemerlang dan seimbang daripada pelbagai aspek. Turut menyentuh:

  • Bagaimana ciri kepahlawan Nabi Muhammad s.a.w.dibentuk.
  • Cabaran dan dugaan yang ditempuh sepanjang hidup.
  • Ciri kepahlawanan yang ada pada Nabi Muhammad s.a.w.
  • Tegas kepada musuh, lemah lembut kepada umatnya.
Abdul Hakim Ahmad adalah pembantu takbir kanan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Beliau memperoleh Diploma Pentadbiran dan Undang-Undang daripada Universiti Teknologi Mara (UITM).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular