Ahad, 8 Julai 2012

Bersedia Menghadapi Kehilangan

Begitulah hidup, penuh dugaan, penuh onar, penuh juga rintangan. Tapi itu kita kata masa kita ditimpa sedikit dugaan dan sedikit musibah yg Allah beri untuk uji kita, untuk melihat tahap kesabaran kita dan akhirnya fitrahlah hidup mesti ada Susan senang, baru hidup mesti ada susah senang, baru hidup biar senang. Kalau semua kebaikan sahaja tiadalah hidup ini.

Saya ada seorang kawan. Dia beritahu saya yg dia bermimpi screen handphone dia retak. Sekecil perkara itu. Apa kecilnya, handphone Samsung Galaxy Note tu, RRP 2299 tu. Bukan dua hinggit, bukan dua puluh hinggit tapi 2K tu.

Anda sedia? Saya sedia? Kamu sedia? Yg hujung tu sedia? Sedia apa awak? Sedia untuk menghadapi kehilangan. Berapa ramai sedia? Saya jujur belum sedia. Masih persiapkan diri untuk melaluinya. Kehilangan apa? Kehilangan apa apa sahaja yg kita pinjam dari Allah. Allahurabbi, kehilangan Nyawa pastinya..

Awak sedia? Saya sedia? Kamu sedia? Yg hujung tu sedia? Sedia apa awak? Sedia untuk menghadapi kehilangan. Berapa ramai sedia? Saya jujur belum sedia. Masih mempersiapkan diri untuk melaluinya. Kehilangan apa? Kehilangan nyawa setepatnya. Hah? Betul..

Hidup kita apa yg ada pada kita semua kita akan hilang. Anda ada apa? BMW 7 series? haha. Saya hanya ada PASSOLA 60-an pun akan kehilangan. Jadi fikirlah, sampai bila nak bermegah dgn apa yg ada? Lenguh tau nak bermegah ni.. Tahu takpe..

Sekadar muhasabah diri saya dan anda..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular