Jumaat, 28 April 2017

PERJALANAN



Assalamualaikum dan bismillah..

Israq mikraj, walaupun setiap tahun sambut atau peringati namun sikap & kita sendiri tetap di takuk yg lama. Bila Nabi diisraqkan semalaman, nabi lihat syurga neraka, nabi dapat perintah solat tapi itulah yang kita selalu leka, leka akan solat, mahu syurga tapi buat perkara on the way ke neraka.

Blogger dengar masih ramai meragui kisah nabi dijalankan bukan nabi berjalan ea? Nabi dijalankan dari masjidil aqsa ke sidratulmutaha' dalam satu malam. Pagi tu blogger dengar dari radio pasal semut pergi Landon, cerita semut pergi Landon ni popular di kalangan budak dan remaja sekarang. Entahlah, saya baru tahu juga kisah ni (semut ke London).

 Semut ni masuk dalam kod tuan dia, kebetulan tuan dia ada makan malam kat londan, terbanglah tuan dia ke London pakai baju kod pergi makan malam. Orang kayakan, makan malam je kat London. Lepas sejam dia kena balik, dia baliklah. Dia gantunglah baju kod dia, semut tadi berceritalah pada kawan dia, yang dia pergi london semalam. Memanglah kawan dia tak percaya. Serupa kisahnya, bila waktu Nabi beritahu dia dari mekah ke palestin pastu naik ke langit Allah masa tu hanya orang beriman sahaja yakin dan percaya. Begitu juga  semut itu dijalankan bukan berjalan. Semut tu tumpang naik baju kod tuan dia ke london, kalau semut tu jalan ke london nak keluar ke pintu rumah pun mahu setengah hari masanya. 

Ayuh, kita ceritakan kisah israq mikraq Rasulullah pada anak dari kecil lagi, perkuatkan kepercayaan mereka dgn beriman dengan alam ghaib dan tanamkan sikap nabi seoramg intigreti yg tinggi sampai berkembangnya Islam pada hari no keseluruh perlusuk dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular