Jumaat, 9 Jun 2017

Solat Witir


Assalamualaikum dan bismillah.. 

Semalam saya tanya isteri saya ramadhan ke berapa ni dah?Saya bab mengira ni kekadang tertukar. Dia katalah kat saya Abang ni puasa baru beberapa hari tak sabar nak raya dah. Haha. Amboi, kalau dia tanya saya, saya tukar persoalan dia dengan soalan, dia cakap saya Abang ni kalau amik peperiksaan BM mesti gagal. Orang tanya, dia tanya orang balik. Bukan menjawab soalan malah diberi soalan pula. Haha. Itulah kekadang gurauan suami Isteri. (Jangan kecam) orang sekarang sabar dia kurang, asyik nak kecam je. Kalau selalu kongsi memang nak lutut, kalau sekali sekala berilah can sikit.

Hari ni dah ramadhan yang ke 14 dan maknanya Solat terawih yang ke 15. Betulkan? Solat terawihkan dibuat pada malam sebelum kita sahur pada esok paginya. Biasakan Solat Terawih yang disempurnakan sama ada lapan atau dua puluh sunat di tutup dengan solat witir sama ada 3 rakaat dengan satu salam atau satu rakaat dengan satu salam. Kebiasaan bangsa kita buat sempena solat terawih walaupun sebenarnya dilakukan setiap malam bagi menutup penutupan solat sebelum tidur.

Cara melaksanakan solat witir

3 rakaat 1 salam

Rakaat pertama 
-NIat "Aku solat witir 2 rakaat kerana Allah taala.
-Takdbir macam biasa
-Al Fatihah / Surah Lazim (Ayat kursi seeloknya)

Rakaat kedua 
- Al Fatihah/ Surah Lazim (Al Kafirun seeloknya)
- Tutup dengan 1 salam

1 Rakaat 1 Salam

Rakaat pertama

-NIat "Aku solat witir 1 rakaat kerana Allah taala.
-Takdbir macam biasa
-Al Fatihah / Surah Lazim (3 Kul seeloknya)
- Tutup dengan 1 salam.

waallahu'talam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular