Rabu, 31 Mei 2017

PUASAKAN


aSSalamualaikum dan bismillah..

Alhamdulillah, 5 Ramadhan sudah.Cepat betul masa berlalu. Dulunya kita menanti, sekarang kita sudah menerima dan berada dalamnya. Saya cakap kat pembaca semua jika kita menulis atau mencoret apa apa tentang ramadhan pasti oprang akan berhenti mengatur langkah  dan meluangkan masa membaca.Terima kasih luangkan masa membaca. Eh, belum habis lagi.

Ramadhan terutamanya dinantikan oleh semua bangsa yang beraama Islam, bangsa yang bukan beragama Islam juga turut menghormati bangsa yang beragama Islam yang berpuasa. Namun kerana puasakan. Kita gagal memperjuangkan erti sebenar puasa. Erti sebenar? Betul, ramai puasa penuh tapi solat tidak cukup, ramai puasa penuh tapi aurat tidak tutup dan ramai yang boleh berpuasa penuh tapi puasa dijadikan alasan. Bagaimana anda? 

BIla ramadhan belum muncul, kita mengira, kita menghitung kedatangan ramadhan. Berjanji jika bertemu atau ramadhan terakhir singgah kita akan kagum sehabisnya, menerima, melayan tetamu ini dgn sebaiknya. Tapi setelah beberapa hari beliau berkunjung, beliau ajak bersahur pun malas, beliau ajak berterawih apatah lagi malah beliau pula disalahkan dan beliau pula dijadikan asbab ke atas sesuatu. Kurang proaktif semasa berkerja alasannya puasakan. Mengantuk dan lesu alasannya puasakan. Astafirullah,berubahnya. Bila ramadhan datang, syaitan dan iblis diikat kemas tapi nafsu masih ada. Didiklah nafsu dengan semangat dan amalan ramadhan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular