Selasa, 9 Mei 2017

HALIM SUDAH QANAAH PULA

 

Assalamualakim dan bismillah. 

Qana’ah adalah sikap rela menerima dan merasa cukup atas hasil yang diusahakannya serta menjauhkan diri dari dari rasa tidak puas dan perasaan kurang. Orang yang memiliki sifat qana’ah memiliki pendirian bahwa apa yang diperoleh atau yang ada didirinya adalah kehendak Allah. Seorang muslim yang memiliki sifat qana’ah akan selalu berlapang dada, berhati tenteram, merasa kaya dan berkecukupan, dan bebas dari keserakahan.

Seperti dihuraikan pada posting lepas HALIM lebih kepada sifat sabar yang perlu ada pada seorang ketua keluarga yakni bapa atau ayah. Sifat Qan'ah juga perlu diresap dalam diri seorang ketua keluarga yakni ayah atau bapa tadi dalam memgemudi dan menghadapi isteri dan anak anak terutamanya. Kalau setiap kali saya mendengar ceramah atau kata kata Ustazah Nurhafizah Musa. Ustazah sering mengajar dan memberi peringatan kepada kita yakni ketua keluarga ni sebagai fungsi penting dalam keberkesanan dan berjayanya sebuah ummah didik dan dibentuk. Saya nak kongsi satu dosa yang Ustazah ajar kepada pendengar secara umumnya :

"Wahai Allah/ Ya Allah, sebagaimana aku ini hambaMU, Anak-anak dan isteri-isteriku juga hambaMu, Pimpinlah hatiku dan hati-hati anak-anak dan isteri-isteriku untuk tetap beriman kepadaMU. Perbaikilah akhlak kami dan perbuatan kami. Ampunilah dosa dosa kami."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular