Selasa, 3 November 2009

Jangan mengeluh.. La Tahzan Ina'Allaha Ma'ana




Release your stress out!!!


Layar yang teguh mampu memagar angin kencang, Nakhoda berhati besar tidak akan tewas di tengah gelombang, Tanpa cabaran seseorang tidak akan menjadi kuat, Tanpa halangan seseorang tidak akan menjadi hebat..

Wahai diriku..
Penat bukan? Duduk dahulu dan ambil beberapa nafas yang panjang. Jangan pusing kepala dengan masalah yang tidak mampu diselesaikan. Kau berhak mendapat waktu rehat kerana kau juga manusia biasa. Kau bukan manusia super yang boleh buat segala-galanya. ..Kau dan aku.. kita semua manusia biasa sahaja. Jangan risau kalau orang kata kita lemah, kita kurang dan kita tak cukup teror. Sebab kata-kata itu ialah bukti bahawa kita ialah manusia.

(kau bukan super.. kau bukan star.. kalau digabungi engkau bukan superstar...)

Wahai hati..

Aku meluangkan masa untuk menulis nukilan rahsia ini agar kita kembali kepda hakikat sebenar seorang Hamba Allah. Kita bekerja kerana Allah adalah untuk pahala dan keabadian syurga. Tiada yang selain-Nya. Kerja kita bukan bermatlamatkan kesempurnaan, kemenangan besar, pujian melata atau keuntungan berganda. Kita cuma mencari PAHALA. Dia mana ada pahala, di situ kita pergi. Sekalipun gagal melaksanakannya dengan sempurna, sekurang-kurangnya kita tahu pahal tetap ada untuk kerja itu. Jika kita sedar hakikat itu, bererti kita ialah orang yang mengerti hakikat kerjadian manusia..

Wahai hatiku.. jangan lumpuh semangat dalam mencari pahala.. kerana semangat seorang muslim itu tidak pernah lumpuh dalam mencari pahala.. melainkan dia sudah mengubah niatnya untuk mencari sesuatu yang lain. Bangunlah.. bekerjalah.. kerana duduk sahaja atau mengalah itu bukan sifat kita. Dan pastikanya kita tidak mahu memilih jalan untuk berdiam diri dan putus asa.

Ingat..


Bukan kita yang menetukan siapa bakal menjadi pemimpin masa depan. Kita tidak tahu.. kerana itu hanya seorang penyeru (daie) atau pun "muballigh".. Hidayah dan kesedaran serta takdir itu semuanya milik Allah. Kita hanya bekerja dengan bakat dan kemahiran yang ada dalam diri kita. Kita hanya bekerja kerana kita mampu melakukannya. Soal kejayaan dan hasil, itu bukan ditangan kita. Soal masa depan itu kita serahkan segala kepada Allah..

Oleh itu.. jangan bersedih.. janganlah bermurung.. jangan tertunduk dan berasa terpinggir.. itu bukan tugas kita sekarang.. Itu bukan perkara yang sesuai untuk kita buat sekarang. Yang perlu kita lakukan sekarang ialah.. tunjukkan kepada Allah bahawa kita ialah hambaNya yang sedia diuji dan akan terus berdiri. Kita akan tunjukkan kepada Allah bahawa kita termasuk dalam kalangan hamba-Nya yang ikhlas dan tidak pernah mengharapkan ganjaran duniawi. Kita ialah hamba yang bekerja untuk-Nya dan bertawakal kepada-Nya..

Wahai hatiku.. Sebelum itu.. jika kau penat.. Tidurlah dahulu.. Jika kau berasa walah, berehatlah seketika.. Tetapi jangan kecewa dan jangan mengalah. menangis dalam berjuang itu adalah lebih baik daripada tersenyum dalam ketewasan.. Dan aku menyakini kau ialah seorang yang tahu memilih apa-apa yang terbaik. Kau ialah pemimpin untuk diri aku.. Setiap keputusan yang Kau pilih.. Wajar dihormati..

Titik!





3 ulasan:

  1. assalamualaikum..:)
    ana suka yang ini...
    rasa nak baca berulang2 kali..:)
    semoga perjuangan akhi ana dirahmatiNYa...:)

    BalasPadam
  2. assalamualaikum...
    alhamdulilah..
    ana terasa kekuatan untuk teruskn perjuangan kian membara... insyallah..
    teruskn perjuangan akhi..
    smuge trus menberi sinaran baru untuk Islam..

    BalasPadam
  3. assalamualaikum..
    trima kasih krna beri sy smangat utk apy balik..dgan adanye blog mcm nie,bleh apy kan diri je bile d buka.. thankx shah... wslm..

    BalasPadam

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular