Ahad, 12 September 2010

Tawaran Selagi Syawal Masih Ada


Assalamualaikum w.b.r. Sememangnya masih belum terlambat untuk blogger ucapankan selamat hari raya buat umat Islam dan khasnya buat pembaca blog Lampuneonmu sekalian.. Alhamdulillah bulan ni blog lampuneonmu sudah berumur setahun. Masih muda, masih jambu masih "Setahun Jaguh".. Memang baru setahun tapi insya-Allah harap ada sedikit pengisian untuk di kongsi bersama.. Nabi Kita pesan apa? Sampaikanlah olehmu walaupun satu ayat.. Insya-Allah selagi ada umur selagi ada kelapangan, selagi ada idea, selagi Allah berikan ruang nafaz, Ana akan kongsikan apa apa yang menjadi buah ilmu untuk semua Antum / Antuna..

Direction Cuti

Bagaimanakah cuti anda? Ramai yang kurang suka cuti. Bukan tak mahu cuti tapi katanya singkat bebenor.. Hey, bersyukurlah walaupun cuti sekejap. Nikmatilah walaupun cutinya hanya seminggu atau dua minggu. Nak nak cuti syawal ni, sampai ada yang kata mahu cuti sebulan sebab sebulan puasa.. Ewah ewah, balas dendam ke ni? Puasa sebulan wajib. Raya sebulan entahlan wajib ke tak? Tanyalah diri.. Kebiasaannya raya cukuplah seminggu atau dua.. Kerana apa? Kerana amalan bulan ramadhan belum berhenti tapi masih bersambung.. Hah?? Macam mana tu? Macam ni... Jeng Jeng Jeng..

Rasulullah s.a.w. bersabda :

Ertinya: Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)” 

(Riwayat Al-Bukhari)
Bagaimana? Tertarik dengan tawaran Nabi? Memang tertarik tapi alasan sering ada.. Kalau yang mengeluh raya nak sebulan maka bila di ajar puasa 6 maka tak adalah puasa 6nya.. Biarlah raya syawal pendek tapi keberkatan itu ada.. Ganjaran Keberkatan di mana mana (Perkara baik) itu lebih baik daripada ganjaran lain.. Tiada jalan pintas dalam menjadi hamba Allah yang taat melainkan jalan jalan yang perlu dilalui adalah direction straight to memperoleh redha Allah dalam apa pun yang kita lakukan..

Wa'Allahu'alam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular