Khamis, 30 September 2010

Pernahkah Kau Meminta Agar Matimu Dalam Syahid?

 

Rasulullah s.a.w. pernah mendengar salah seorang sahabat baginda berdoa :
"Ya Allah, berikanlah diriku perkara yang lebih istimewa daripada apa yang telah Engkau berikan kepada hamba-hambaMu yang Soleh."

Rasulullah s.a.w pun membalas,

" Maka perutmu akan dibelah dan darahmu akan ditumpahkan! (Mati Syahid), itulah perkara yang lebih istimewa daripada apa yang Allah telah berikan kepada hamba-hambaNya yang soleh"

 " Jiwaku meronta-ronta selagi belum ku lihat tertegaknya Negara Islam"

Kata-kata Asy-Syahid Hassan Al-Banna. Beliau merupakan pengasas Jamaah Ikhwanul al-Muslimin yang berjuang menegakkan syariat Allah selepas kejatuhan Khalifah Islam terkahir di turki pada 1924. Beliau mati syahid ditembak oleh polis rahsia Mesir atas arahan kerajaan Amerika pada 1949 setelah berjaya mengumpul 2 juta Ahli.

"Saya tidak takut mati syahid. Bahkan saya cintakan mati syahid. Ketika mereka ingin saya, mereka boleh dapati di kerusi roda ini. Saya tidak akan bersembunyi..

Walaupun keadaan tubuh yang lumpuh, mata yang kabur, pendengaran yang tidak begitu jelas dan suara yang agak perlahan, itu tidak menghalang beliau mengerakkan semangat juang rakyat Pelastin. Kerana ucapan keramatnya, mereka sanggup kehilangan nyawa. Akhirnya beliau syahid.. kerusi rodanya hancur dan jasadnya menjadi cebisan-cebisan daging yang bertaburan.. tidak tinggal satu pun jasad kecuali kepala..

Apakah perjuangan kita untuk Islam sebelum merasai mati syahid?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular