Rabu, 29 September 2010

Sejauh Mana " Sharing Is Caring " anda ?


Renungan (1)

Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Di buat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

Renungan (2)

Setiap kesalahan dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulaginya lagi.

Renungan (3)

Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.

Renungan (4)

Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang mukmin.

Renungan (5)

Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya ras tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan surara, pantang ditegur, tidak ada tanda tanda kesal atas kesalahannya.

Renungan (6)

Orang yang sudah hilang sifat marah (dayus), cepat melahirkan sifat marah (lemah bermujadalah). Orang yang ada sifat marah tetapi disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang muhasabah inilah manusia normal.

Renungan (7)

Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba kepada penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.

Renungan (8)

Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.

Renungan (9) 

Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus asa kita dengan ALLAH, ini adalah hakNYA pula.

Renungan (10)

Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan hinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular