Khamis, 11 November 2010

Madu atau Gula ? Yang Mana Pilihan Hati?

 Intro : 
Madu di tangan kanan mu,
Racun di tangan kiri mu,
Aku tak tahu mana yang,
Akan kau berikan padaku...
 
Mesti ramai tertanya. Kenapa Blogger (Ana)  sejak dua menjak galok benor. Galok tu kalau orang ganu (terengganu) sebut gembira dan happy. Orang terengganu pun dah maju sekarang cakap orang puteh lancar dah.. Maaflah, intro hari ini lagu madu dan racun nyanyian nyanyian Jamal Mirdad.. Sebut  Madu dan Racun teringat satu iklan yang mana pelakon iklan tu Sabri Yunus seorang pekerja buruh binaan yang bergayut dengan pacar nya di telefon awam. Intro sikit agi. Engkau yang cantik, Engkau yang manis, Engkau yang manja, Selalu tersipu, Rawan sikapmu, Di balik kemelutmu. (ewah ewah).Iye, terima kasih ingatkan. Blogger (Ana) tahu banyak ketawa tu mematikan hati. Hehe. (Thanks with a lots of saranghae, miss melur ^^")  Sudah sudah. Bila nak mula curahan idea ni. 
 
Apa cerita Madu atau Gula kali ini.  Macam ade tulis sebelum ni ke? Belumlah. Bila sebut pasal Madu secara umumnya pasti di kepala tergambar dua perkara. Satu, madu yang dihasilkan oleh lebah yang sedap di makan dan di katakan madu adalah salah satu aliran sungai di syurga.. Yang keduanya, madu yang digeruni oleh para isteri isteri risau di madukan oleh suami. Budak kecik yang baca, baca sahaja je, usah tanya banyak.  kui3

Tapi "Madu atau Racun? Yang Mana Pilihan hati ?" Tiada kaitan dengan dua bab di atas. Mari kita renung sifat madu dan gula.. Kedua duanya manis dan menjadi pilihan ramai orang. Antara madu dan gula? Mana lebih manis? (Buzen di tekan.. ) Treeettttt, dan ada yang jawab 'Madu'. Hah, benar tu..

Blogger (Ana) Ibaratkan Madu dan Gula ini dikaitkan dengan sahabat kita. Kita mahukan sahabat yang gula ke madu? Sekarang banyak sahabat yang gula daripada madu. Sahabat yang gula kejap sahaja berada dalam kenangan hidup kita manakala sahabat madu akan berada lama dan terkesan dalam hidup kita. Kemanisannya kuat. Dan kenangan bersamanya akan diingati. 

Sahabat 'Madu' adalah orang yang amat rapat dengan kita dan semestinya susah dan senang bersama, saling memerlukan, dia tempat meluahkan dan kita tempat dia bercerita. Walaupun tidak selalu berkepit dengan dia namun dia tahu apa yang manusia normal tidak selesa, dia menghormati kita dan berusaha menjaga hati kita. Bergitu sebaliknya kita. Menjadikan sahabat itu seorang 'madu' adalah sebahagian daripada sikap kita terhadap dia juga sebenarnya.

Sahabat 'Gula' pula adalah orang yang juga rapat dengan kita cumanya dia ada disaat di perlukan sesuatu sahaja daripada kita. Dia hanya mencari kita di saat di susah dan dia hanya akan membuat sesuatu yang memberi manfaat kepad dirinya sahaja. Apabila dia mahukan sesuatu maka kitalah yang dia dampingi dan apabila kita memerlukan sesuatu atau bantuan daripada dia pastinya ada sahaja alasannya dan tak mahu susah sikit demi kita..

'Madu dan Gula' Kedua-duanya perihal seorang sahabat yang manisnya dirinya ibarat madu atau gula. Kesan yang ditinggalkn itu selamannya ke sementara. Namun dalam bersahabat perlulah ada proses "memberi dan menerima". Kita memberi dia menerima dan dia memberi kita menerima. Bukan satu pihak sahaja beri dan satu pihak menerima. Sahabat akan tidak kekal apabila senang menerima tapi susah nak memberi. Kekadang bukannya gagal memberi tapi susah memberi. 

Jadi kepada sahabat yang mahu sahabat anda adalah sahabat yang 'madu' maka diri terlebih dahulu menjadi 'Madu'. Ingatlah dia sahabat kita dan kita sahabat kita. Kau dan aku sahabat dan kita mahukan 'Madu' yang sedap dan nikmat.
 
Renungkan...

P/s : Pernah dengar ada seorang sahabat tu yang gelarkan sahabat dia 'MADU'.

3 ulasan:

  1. dan ana adlh gula bg anta kn????
    i feel it.

    BalasPadam
  2. Sahabat ana madu ana...

    BalasPadam
  3. syukran~
    anta penah jd 'madu' buat ana..
    tp ana menjd 'gula' ps anta...
    asif...
    ana taw anta da tawar atie...
    syukran tuk sume..

    BalasPadam

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular