Rabu, 12 Oktober 2011

Kehendak Masa

 

Masa berkehendak. Masa itu melarutkan segala-galanya. Allah menyumpah demi masa. Masa itu tetap berkehendak. Tetap hendak mengubah. Tetap juga mahu mengatasi. Susah bercerita tentang masa. Kata hukama : "Masa itu ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya maka masa itu akan memotongmu". Allah firman mengingati tentang masa yang berbunyi : -

 "Apabila kamu berada pada waktu petang, jangan tangguh amalan baik sehingga tiba waktu pagi. Apabila kamu berada pada waktu pagi, jangan tangguh amalan baik sehingga tiba waktu petang. Gunakan waktu kamu masih sihat dengan melakukan amalan baik untuk menggantikan amalan yang kamu tidak mampu lakukan ketika kamu sakit. Gunakan waktu kamu masih hidup dengan melakukan amalan baik untuk menggantikan amalan yang kamu tidak mampu lakukan selepas kamu mati."

Banyak kita buang masa. Sekarang sebulan macam seminggu. Seminggu macam beberapa hari sehari tak tahulah macam mana. Masa mengubah segala galanya sekarang ni. Pemimpin boleh digulingkan apabila masa berlalu, Islam boleh dilupakan apabila masa berlalu, Islam juga boleh di dikagumi apabila masa berlalu, usia kita meningkat apabila masa berlalu. Sungguh semua berkaitan dengan masa. Masa mudamu sebelum tuamu, masa lapangmu sebelum sempitmu, masa sihatmu sebelum masa tuamu. Susah apabila masa berkehendak tapi senang apabila kamu tahu menghargai masa dan menjimatkan masa. Dua puluh empat jam seorang tak ada lebih tak ada kurang. Tingkatkan produktiviti dengan menjimatkan masa.. Insya-Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular