Ahad, 16 Oktober 2011

Kehendak Manusia

 

Manusia bukan manusia diciptakan untuk sia-sia. Tidak sia sia juga tidak dipersia serta jangan menyiakan diri. Kehendak manusia kini banyak kehendak memenuhi fitrah manusia untuk menyerlah di dunia namun malap di akhirat. Sayangnya kalau ini berlaku. Memang benar, memang ianya sudah berlaku. Bukan satu dua namun berlambakkan kehendak manusia memenuhi nafsu untuk menyerlah di dunia sahaja. Kehendak apa yang dimaksudkan? Kehendak untuk memenuhi hidup namun kehendak itu hanya menyedapkan nafsu dan mahu lagi serta lagi bagi memenuhi ketamakan diri dan hati.

Kehendak manusia kini berbentuk keseronokkan (hiburan dan pengisian kesepian serta kesunyian). Pada masa kini berlaku sikit perkara pelik. Manusia yang beragama Islam banyakkannya berkehendak kepada keseronokkan walhal manusia yang bukan Islam pula semakin berkehendak hidup dalam agama yang Allah redhai. Banyak dan meningkat setiap tahu saudara saudara baru kita yang berkehendak kepada Islam walhal yang sudah Islam atas asbab dilahirkan atau sedia Islam menjauhi kehendak untuk mendampingi Islam. 

Pelik bukan? kehendak bukan sahaja berbentuk konkrit dan benda nampak hatta kehendak manusia untuk beragama dan memeggang teguh pada Agama (Ana maksudkan Islam) sama ada Islam yang diteruskan mahupun Islam melalui kurniaan hidayah dari Allah S.W.T. Jika engkau berkehendak pada agama yakni Islam maka kehendak engkau pada dunia akan berkurang. Jika engkau berkehendak kepada dunia makan kehendak engkau pada agama (Islam) akan berkurang lalu bakal padam macam api dihujung lilin. 

Berkehendaklah kepada perkara yang baik dan dapat meningkatkan kualiti dan mutu agama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular