Sabtu, 22 Oktober 2011

Menunggu Perkhabaran

 

Penantian itu satu penyeksaan. Menanti apa sebenarnya? Dan apa yang menyeksakan itu? Entahlah. Mungkin menanti khabar. Khabar yang bagaimana? Khabar sedih? khabar gembira? Khabar dari dunia? Khabar dari akhirat? Namun benar adakalanya penantian itu satu penyeksaan. Kita mula dengan perkara yang mudah. Apa yang anda nantikan? Penantian seseorang berbeza ikut umur dan jantina.

Cuma kekadang rasa tak faham dan tak tercapai akal memikirkan ramai remaja melayang menanti sesuatu yang tak pasti. Menanti tanpa sebab yang kukuh, menanti dengan penuh luarannya hawa nafsu, menanti tanpa persediaan. Mereka menanti apa? Mereka menanti apa yang mereka sebut 'imam'. Pelbagai cara, ada yang siap dah surat untuk bakal imam mereka mengatakan ini dan itu. Dan entah kenapa Ana merasakan mereka mereka ini susah nak faham apa itu yang dikatakan takdir. Diri mereka masih belajar, masih mentah dalam umurnya, masih baru lihat sesuku daripada dunia, belum ada pekerjaan sendiri, masih di bawah tanggungan pinjaman dan ibu bapa serta bagi Ana amat amat 'tidak sesuai' nak berkata perihal jodohlah, nikahlah bahkan berumah tangga..

RUmah tangga ni bukan semudah ABC.. Bukan, Dah ada rumah pun belum tentu sempurna tangga yang di bina.. Ana tak nafikan ada yang berumah tangga di usia muda. Bahkan ada yang masih belajar, ada yang habis belajar terus nikah, ada juga yang menjadi ibu di usia yang muda. Tak dinafikan, tapi jangan dan harap harap ada yang tidak terpengaruh dengan kebahagian yang dipamirkan orang lain yang mungkin pandai mengemudikan rumah tangganya walhal ditayang, dipamer dan diceritakan serta tidak kurang diperhebahkan dilaman sosial yang memprovokasikan golongan muda untuk bernikah muda. Boleh, tiada masalah untuk nikah muda tapi cubalah fikir demi kepentingan bersama, fikir demi keluarga dan fikir demi tujuan kita hidup serta fikir tanpa dorongan nafsu. Jangan nafsu jadi panduan walaupun ada yang kata daripada duk couple baik nikah.. Betul, sape suruh couple, ibu bapa hantar luar daerah suruh belajar, bukan duk cari laki dan cari wanita. Fikirlah secara matang dan rasional, andaikata takdir dah tertulis tiada daya kita nak lawan namun jagalah diri, jagalah keluarga, jagalah maurah diri dan jagalah apa apa pun yang bakal mengaibkan dirimu sendiri.

Menunggu perkhabaran biar waktunya tepat, takdirnya tepat, Allah pilih setepatnya, Insya-Allah perkhabaranmu akan terisi.. Bukan sahaja dengan mudah, malah lebih tepat dan lebih perlu.. Insya-Allah..

1 ulasan:

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular