Ahad, 21 Februari 2010

Wasiat Kekasih Allah buat Umatnya.. (Umati Umati Umati)


Assalamualaikum.. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar La Haula walaa quwwata illa billah.. Selawat dan salam kepada Baginda Rasulullah s.a.w. Pejam celik dan pejam lagi dah hampir 1488 M Nabi kesayangan kita, Nabi yang kita pegang Sunnahnya dan Nabi yang bangga umatnya ramai telah pergi menghadap Allah. Nabi Muhammad dilahirkan pada 9 atau 12 Rabiul Awal Tahun Gajah (522 M) . Persoalan sama ada 9 atau 12 tarikhnya itu menjadi Khilaf Ulama tapi kedua-duanya diterima.

Menjelang Maulidur Rasul (kelahiran Nabi) sentiasa berulang-ulang cerita tentang kisah Nabi Muhammad s.a.w. oleh Ustaz/ustazah, di masjid masjid dan surau surau serta di dalam laman blog atau laman social. Perkara ini amat bagus dan perlu diteruskan supaya generasi kita (Islam) akan datang tidak Jumud dan tidak Jahil akan sejarah Nabi Muhammad dan kisah hidupnya.

MEMBAWA KELAINAN

Ana nak je cerita kisah Nabi di blog “Lampuneonmu” ini tapi nak buat kelainanlah sikit.

Hehehe (Tak lain pun cuma saja je kata lain). Ana nak bawa Wasiat Rasulullah buat Blogger semua.

Kebanyakan orang yang sanggup mengorbankan kebenaran dan kejujuran walaupun jelas ia adalah haram, bidaah, kemungkaran, syirik, maka janganlah kita takut untuk menereangkannya.

Apa ea rasulullah wasiatkan???

1) Mencintai orang miskin

     Islam menganjurkan umatnya agar merendahkan diri terhadap orang-orang miskin, menolong dan membantu mereka. Para sahabat contonya:

i.  Khalifah Umar Al-Khattab yang terkenal dengan mesra rakyat
ii. khalifah  Abu Bakar yang terkenal dengan sedekah "pikulannya"
iii.Uthman bin Affan dan Abdul Rahman bin Auf dengan sikap  
    dermawannya.

Rasulullah bersabda:

"Barangsiapa yang menghilangkan satu kesusahan dunia dari seorang Muslim,Allah akan menghilangkan darinya satu kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapayang memudahkan kesulitan orang yang dibebani hutang, Allah akan memudahkan baginya di dunia dan akhirat"
                                                            (Riwayat Muslim)

2) Mencintai orang yang lebih rendah kedudukannya dalam hal material dunia..
   
    Rasulullah memerintahkan agar kita melihat orang-orang yang berada di bawah kita dalam masalah dunia dan mata percarian.Tujuannya mensyukuri nikmat Allah.. Dalam hal ini kita selalulah Qonaah (merasa cukup apa yang ada), tidak serakah, tidak pula iri hati dengan kenikmatan orang lain.

   "Lihatlah kepada orang yang berada di bawahmu dan janganlah emlihat orang yang berada di atasmu, kerana hal demikian lebih patut agar kalian tidak meremehkan nikmat Allah yang telah diberikan kepadamu..."

                                     (Riwayat Muttafaqun alaihi)

3) Menyambung silaturrahim kepada kaum kerabat

     Silaturrahim adalah ungkapan mengenai berbuat baik kepada kaum kerabat kerana berhubung nasab (keturunan) atau perkahwinan..Dengan silaturrahim, Allah memberi banyak manfaat. 
Antaranya ialah:

i)  Menjalankan perintah Allah dan Rasul-Nya..
ii) Memberi kelapangan rezeki dan umur yang panjang.

    Dan jika kita abaikan silaturrahim.. Ada laknat Allah pada kita.

Antaranya:

i)  Allah sempitkan hartanya dan tidak memberi berkatnya umurnya.
ii) Allah tak masukan dia ke syurga.

 Rasulullah bersabda, "Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendak ia menyambung silaturahim"

4) Memperbanyak ucapan "La Haula walaa quwwata illa billah"

    Rasulullah memerintahkan memperbanyakkan ucapan "La Haula walaa quwwata illa billah" agar kita terlepas diri dari rasa berasa tidak mampu.Pada hakikatnya, seseorang hamba tidak memilki daya upaya apa melainkan pertolongan Allah. Lihat contoh ini..

"Seorang penuntut tidak boleh hadir ke majlis ilmu tanpa pertolongan dari Allah. Demikian juga seseorang guru tidak mungkin boleh mnegajar ilmu yang manfaat kepada muridnya melainkan dengan pertolongan Allah".

Nabi bersabda:

"Ya Abdul bin Qois, mahukah aku tunjukkan kepadamu atas pembendaharaan dari   pembendaraan syurga? Iaitu "La Haula walaa quwwata illa billah"
                                                                          (Riwayat muttafaqun ‘Alaih)

5) Kebanyakkan orang sanggup mengorbankan kebenaran dan kejujuran walaupun jelas ia adalah haram, bidaah, kemungkaran, syirik, maka janganlah kita takut untuk menerangkannya. Sesungguhnya, jihad yang paling utama ialah mengatakan kalimah kebenaran ( haq ) kepada pemerintah yang zalim.

Barangsiapa yang ingin menasihati pemerintah , jangan dilakukan secara terang-terangan. Hendaklah dipegang tangannya lalu menyendiri dengannya. Jika pemerintah itu mahu mendengar dan menerima nasihat itu, maka itu adalah yang terbaik. Dan jika pemerintah itu enggan , maka ia telah melakukan kewajipan amanah yang diberikan kepadanya.
( Riwayat Ahmad )
6) Tidak takut celaan dalam berdakwah.

    Betapa berat risiko dakwah yang Rasulullah dan para sahabat alami. Mereka menderita kerana menghadapi celaan, ejekan, fitnah dan boikot selain dilemparkan dengan kata-kata kesat, diserang dan dibunuh.

     Manusia yang sakit hatinya kadang-kadang tidak mahu menerima dengan penjelasan dakwah, maka para pendakwah harus bersabar dalam menyampaikan ilmu dengan cara berhikmah. Jika dai mendapat tentangan dan cercaan.

Orang-orang yang menyampaikan risalah-risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan tidak berasa takut dengan sesiapapun selain Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pembuat perhitungan.

( Al-Ahzab  33 :39 )

7) Tidak suka meminta-minta sesuatu kepada orang lain.

      Orang yang dicintai  Allah, rasul dan manusia adalah mereka tidak meminta-minta. Orang Muslim harus berusaha makan dari hasil jerit payah tangannya sendiri dan tidak boleh selalu mengharapkan belas kasihan daripada orang lain.

Sesungguhnya, seseorang dari kamu mengambil tali, lalu membawa seikat kayu, kemudian menjualnya, sehingga dengannya Allah menjaga kehormatannya. Itu lebih baik baginya daripada meminta-minta kepada manusia

( Riwayat Bukhari )
Wa’Allahu’alam..

P/S :  Apabila kamu mendengar sebutan Rasulullah, Muhammad s.a.w. maka jawab dan sahutlah sallahu alaiwasalam. Sesungguhnya Allah dan Para malailakat serta para Nabi berselawat pada Nabi (Muhammad s.aw.). Maka kita yakni hamba Allah umat Muhammad ini berselawatlah ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

1 ulasan:

  1. السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ,


    أَعُوْذُ بِاللِه مِنَ الشََّيْطَانِ الرَّجِيْمِ - بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

    = AQIDAH ANTI MADZHAB =

    Pada Buku = RASIONALITAS AL-QUR’AN = Studi Kritis atas Tafsir Al-Manar ( yang membahas kesesatan para Dedemit WAHABI ) = karya – M.Quraish Shihab . MA. = di Halaman 74 nomor 3 menyatakan :

    “ Syaikh Abdul Ghani ar-Rafi , mengajarkannya ( kepada Rasyid Redha al-Mu'tazili ) sebagian dari kitab hadits NAIL al AUTHAR yang dikarang oleh : asy-Syaukani yang bermadzhab Syi’ah Zaidiyah “

    …Ulama Besar Syi’ah dijadikan MASCOT oleh para DEDENGKOT WAHABI…lucu…maksud hati ingin meluruskan AQIDAH ….akhirnya …berkolaborasi dengan Aqidah Syi'ah….Na’udzubillah tsumma Na’udzubillah.


    وَعَلَيْكُمْ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

    لا تجتمع هذه الأمة على ضلا

    “Umat ini tidak akan bersepakat diatas Kesesatan.”

    (HR. Asy-Syafi’I dalam Ar-Risalah)

    http://thesaltasin.wordpress.com/2011/09/16/o/

    BalasPadam

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular