Sabtu, 20 Februari 2010

Kenangan yang "tipu" tapi memenatkan dan terkejut serta benci..

 
(Kucing pun berubah singa)

Assalamualaikum.. Hehe Pelikkan? Tajuk pun pelik.. Tapi Ana tak mahulah ubah jadi singa.. The Hulk dan Tripe-h pun tak mahu Ana jadi.. Mesti pembaca tahukan maksud Ana.. Maknanya Ana nak marahlah kerana ditipu sepetak-petaknya.. Tersebutlah kisah.. (cewah cewah).. Hehe.. Ala,berilah chans.. Firstime ni tulis kisah sendiri kat blog ni.. Okey.. Ceritanya macam ni.. Ana mula mula berhajat nak ke Paka melawat seorang saudara Ana yang sakit dan masih baru menderita barah otak tapi dah sembuh cuma ingatannya saja masih kurang pulih. Tapi,tak jadi pula ke Paka kerana dengar cerita dari sepupunya dia kemalangan dan menghadapi konflik jantung. (Dalam hati ada rasa kesian kat dia. Yalah orang kata "sudah jatuh di timpa tangga") maka Ana berkeputusan tukar tiket ke Kuala Lumpur semata-mata nak melawat saudara Ana tu yang sepupunya kata dia di "Institusi Jantung Negara (IJN)". 5 jam dalam Bus (memang nak patah pinggang) dan ambil teksi ke IJN. Puas Ana cari nama pesakit dan kaunter pertanyaan kata cuba tanya di "Hospital Kuala Lumpur (HKL)" dan buat beberapa panggilan ke Hospital seluruh KL tapi hampa. Ana dah malas dan penat. Pastu ada seorang kawan Ana ajak Ana ke seremban.


(The Mines , seremban.. Dan harap tak sampai lagi ke sini)

Mungkin Plan ke seremban alang-alang Ana nak pergi kerana nak berjumpa dengan kawan Ana buat pertama kali. Tapi tak sangka itu pertama kali dan terakhir kali. Kenapa? Adalah kisahnya.. Ana bermalam di hotel yang murah aja tapi bolehlah menghilangkan penat dan lindungi dari hujan..Keseorang Ana di seremban kerana sampai hati dia tinggalkan Ana sesorang jer... Ana cuba contact di berkali tapi dia off.. Pastu malam tu saudara Ana yang sakit tu contact Ana kata minta maaf sebab sepupu dia tipu Ana.. Sebenarnya dia masih ada di Hospital Paka,Terengganu.. Di hati Ana timbul perasaan benci.. Di bilik hotel Ana menjerit kebencian kepada sepupu dia dan kawan Ana yang tinggalkan Ana keseorang. Tak sangka senang Ana ditipu dua orang serentak.. Ana mula resah memikirkan "Apa aku buat ni?? Tanpa tujuan dan dah jauh aku berjalan tanpa arah". Ana pun manusia dan mengalir air mata benci dan kepenatan. Tak pernah Ana benci orang selama ni. Ini pertama kali Ana benci orang dan dua orang serentak..


Hikmah terbalas walaupun sengsara

Antum semua tahukan? Ana pantang tengok buku dan minat membaca.. Jadi sempat Ana melihat banyak buku dan beli sikit buku yang berkenan di hati.. Hampir 5 - 7 kedai buku Ana pergi sepanjang  di Kuala Lumpur.Ada juga beberapa buku untuk tajuk penulisan tesis dan buku karya "A.Ubaidillah Alias" yakni penulis novel Animasi Seteguh cinta Ilahi, Novel Islamik yakni Warkah cinta berbau syurga dan Mengintai Cinta Khalifah. Beliau juga menulis buku motivasi yang bertajuk "Aku ingin jatuh cinta tapi dengan siapa??" dan "Hei kawan jangan patah semangat".

Emm.. Pasal Tesis pula Ana rasa Ana lebih cenderung memilih tajuk "Bahasa Arab sebagai medium Dakwah dan Penyatuan Ummah" Setakat laa ni Ana dah jumpa 5 rujukan pasal tajuk ni..(Cewah cakap kedah plak).. Ala seperti biasa.. berilah Chan.. Sekali sekala nak nakal nakal.. Hehe.. (Jangan mareee!! :-) )

 (MURAHNYA HARGA SEBUAH BUKU KINI)

Tengok gambar di atas.Tengok mana? Ataslah.Sedih Ana tengok.. Buku sekarang sampai lelong? Mana rakyat malaysia ni?? Mana orang yang membaca buku ni?? Rakyat Malaysia malas membaca dan malas nak beli buku.. Janganlah cakap nak membeli buku, membaca pun malas..( Adeii..Hampa, hampa dan hampeh serta hampas..)Gambar di atas Ana ambil secara live!! di sebuah kedai buku di kota raya (KUALA LUMPUR). Mujur Kuantan tak macam ni.. kalau ada malu Ana nak mengaku Ana orang Kuantan..Di Kuantan Alhamdulillah rata-rata kedai buku yang Ana kunjung walaupun tidak banyak tapi selalu Ana pergi mesti ramai dengan Ibu bapa bawa Anaknya, remaja, budak sekolah dan termasuklah warga emas.. Memang meriah.. Toksah nak habaqlah macam mana meriahnya..

Hehe.. Okeylah.. Sikit sikit udah ler..

Wassalamualaikum w.b.r.

P/S : Berilah chans sikit... Hehe..  
 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular