Jumaat, 2 Julai 2010

:: Begini Caranya ::


Firman Allah S.W.T. :

Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).

 (Surah Al-Ahzab Ayat 32)

Dalam firman Allah Surah Al-Ahzab ini larangan-larangan ini ditegur kepada wanita apabila berkata-kata dengan lelaki ajnabi yakni ~ Jangan berkata-kata dengan lembut manja tapi berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).

Berbeza bukan antara lembut manja dengan berkata baik yakni sesuai dan sopan. Lembut manja ini lebih kepada mengoda dan mampu menarik lelaki agak terpikat manakala sesuai dan sopan ini lebih menunjukkan tanda hormat dan dengan kata lain "normal". Percakapan normal lebih kepada percakapan dengan nada biasa yang tidak tinggi dan tidak lembut.

Bagaimana pula dalam "SMS" atau "YM"

Dalam situasi ni jika kita silap kata seperti "awak cakaplah betul-betul" nanti dijawabnya "saya tak cakap tapi saya menulis". Tapi tahukah anda dalam penulisan juga mempunyai nada? Dengan menulis kita boleh mencipta nada lembut/manja. nada normal, nada marah dan sebagainya.

"?"  Sememangnya kita kenal tanda ini yakni tanda soal makan gunalah tanda soal yang betul dan kene tempatnya jika kita bertanya di dalam penulisan.

"!" Tanda seru ini biasanya menunjukkan penegasan dan jika nadanya nada tegas dan marah 

Dan diingatkan bahawa kita disaran mengunakan ayat yang mudah dan tidak berbelit-belit agar penerimanya faham dan senang untuk penerimanya respon kepada penulisan kita. Dengan ini, insya-Allah tiada salah faham berlaku dan bila penerima itu menerima pesanan kita tidaklah di menjadi bertambah "hot" jika dia menerima pesanan kita itu dia waktu itu dia tengah penat atau kesibukkan.

P/s : Bukan niat mengajar tapi bukankah jika kita nak orang hormati kita, kita seharusnya mula dahulu menghormati orang dan jika kita memudahkan sesuatu kesulitan manusia dan Allah memudahkan kesulitan kita pula nanti? Fikir-fikirlah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular