Rabu, 7 Julai 2010

Ilmu Buat Ustazah (Aku jadi malu)


Salinglah kalian memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai (kerana Allah).”

[al-Adab al-Mufrad, hadis no: 594 dengan sanad yang hasan]

Assalamualaikum w.b.r.

Sebenarnya minat membacaku tak dapat dibendung lagi. Sebut sahaja pesta buku pasti Ana yang orang pertama 'excited'. Tapi Ana juga nak orang lain sama-sama berminat untuk membaca terutama sahabat-sahabat yang jauh mahupun yang dekat untuk sama-sama merasakan 'seronok' nya membaca (uke uke..).

Pada entry yang lepas (yang Ana cerita pasal ke Kompleks PKNS ~ Pesta Buku Selangor 2010) itu Ana berkesempatan membeli satu buah buku tajuknya "Tokoh-Tokoh Gerakan Dakwah Islam" buat Ustazah yang juga Ketua Jabatan Dakwah dan Pengurusan serta sebagai penyelia Tesis Ana yang tajuknya "Bahasa Arab Sebagai Medium Dakwah".


Hari ini tanggal 7 July 2010 selepas salin jadual baru dan pulang buku pinjaman di PSKIPSAS, Ana ke bilik Ustazah untuk memberi "by hand" kepada ustazah buku yang Ana belikan buat dia. Pada mulanya Ana pergi Ustazah tiada di biliknya. Ana berkeputusan untuk menunggu sebentar namun 3 minit kemudian Ustazah masuk ke biliknya tapi dia dalam keadaan sibuk. Ana memberi salam dan memberinya buku yang Ana belum buat Ustazah namun Ustazah tidak cakap banyak hanya kata letak kat situ dan "Shah, lain kali datang jumpa Ustazah bincang pasal Tesis. Maaf, Ustazah sibuk sikit".

Ana faham Ustazah sibuk kerana intake baru masuk dan terus berlalu pergi dan Ana berkeputusan menghantar SMS kepada Ustazah yang berbunyi : ~
 
To : Ustz Safiah

Assalamualaikum. 
Ana ke pesta buku Shah Alam hari tu. 
Buku 'Tokoh-tokoh Gerakan Dakwah Islam' tu Ana beli buat Ustazah.
2 minit kemudian.. 

Ana dapat Call dari Ustazah. Ustazah kata dah 2 buku dah Ana beri  kat Ustazah dan Ustazah kata buat susah-susah je dan  Ustazah mengucapkan terima kasih dan mendoakan kebaikan Ana di dunia dan akhirat. Ana cakap Amin.. Perbualan kami diakhirkan dengan salam.

Ana terharu dalam masa yang sama bersemangat kerana dapat doa dari Ustazah yang juga daei. Tapi Ana juga ada perasaan tidak enak. Mungkin bagi sahabat-sahabat Ana biasa kalau hadiah dari Ana buat mereka pasti lain tidak lain pasti ilmu yakni buku. Jadi bila Ana memberi hadiah sebagai sebuah hadiah tanda  perhargaan kepada Ustazah sebenarnya Ana jadi tidak enak kerana sebenarnya Ana tiada mengharapkan timbal balik kepada semua yang Ana lakukan selain mengharapkan redha Allah S.W.T. semata-mata

Ana memikirkan walaupun seorang pendidik itu setiap bulan gajinya dibayar sebenarnya bukan sebenarnya dia nak gaji itu malah dia mahu membentuk anak-anak didiknya menjadi seorang manusia dan mendapat redha Allah. Itu sebenarnya yang seorang pendidik harapankan. Jadi begitu juga kita apabila sudah membantu orang usah mengharap ucapan terima kasih itu malah mengharap lain kali kita dapat membantu orang lagi pada lain dan mengharap kita dapat redha Allah serta lain kali Allah mempermudahkan urusan kita. Itu sebenarnya (Aku jadi malu dengan pendidikku)..

Insya-Allah hidup dan matiku kerana-Mu Ya Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular