Jumaat, 2 Julai 2010

Jangan Jauhkan Syed/ Sharifah Dengan Orang Biasa


Allah S.W.T. Berfirman :

"Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "

(Al An'aam ayat 165)

Halusi Pemikiran, Beranjaklah Paradigma
Pernah tidak terfikir sesuatu yang tak pernah kita tahu ianya satu masalah kepada masyarakat kita. Kadang-kadang sebenarnya ianya bukan sebagai satu isu atau masalah tetapi kita ni yang besar-besarkan perkara kecil dan terlalu bangga dengan nasab keturunan kita. Misal kata nasab keturunan (salah seorang Ahli keluarga) kita bermasalah seperti terlibat diri dalam dadah atau sebagainya perkara yang di mata masyarakat ianya jijik atau najis, namun di mata kita ianya biasa. Tapi orang berbangga dengan nasab keturanan ini lebih peduli akan panggilan nama syed/sharifah yang difikiran mereka bahawa orang biasa bukanlah setanding dengan mereka bahkan ada yang berkata keturunan mereka ada kaitan dengan nasab keturunan Rasulullah s.a.w. namun tiada bukti yang dapat dilihat dari kenyataan mereka.

Renungkan..

Mengapa masih ada lagi fahaman sempit yang memisahkan darjat dan keturunan ini? Kitab apakah yang mereka pakai dan dijadikan dalil mahupun pegangan hidup di dunia ini? Sedangkan orang-orang seperti Ustaz mahupun para alim yang sibuk menitikberatkan perkara ini bukanlah orang yang tiada pegangan agama. Bahkan kuat mengerjakan ibadat dan warak dalam serba-serbi. Cuma satu perkara, iaitu bangga dengan nasab dan keturunan. Begitu menebal dan sebati dalam pemikiran dan langsung tiada kompromi tentang perkara hanya melibatkan nama pangkal yakni Syed atau Sharifah.

Bukankah manusia itu sama sahaja di mata Allah S.W.T ? Yang membezakan hanyalah taqwa? Mengapakah manusia itu tidak mengambil ajaran agama Islam secara menyeluruh? Terutamanya hal-hal mengenai kesaksamaan manusia? Apakah Istimewanya dengan nama? Jika benar keturunan Syed mahupun Syarifah kene-mengena dengan nasab Rasulullah, adakah itu menjamin mereka masuk syurga seperti didakwa? Masuk syurga tanpa iman dan taqwa? Hanya berbekalkan keturunan?

Anda baca Anda Tentukan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular