Selasa, 31 Ogos 2010

Ilmu Tambahan + + + (Masih Kekal, Tidak Berubah)


" Jangan lihat siapa yang menyampaikan tapi lihat apa yang disampaikan "


Kekadang, kita sebenarnya confuis.. Kenapa? Ada yang kata bila aku belajar dalam bidang ini maka apa yang aku perlu ambil tahu hanya di dalam bidang aku sahaja lantas golongan ini cetek ilmu dari segi bidang lain. Misal kata dia kini seorang pelajar pengurusan maka bidang lain dia tak tumpu sangat. Cukup baginya hanya bidang pengurusannya..

Bagaimana paradigma kita apabila kita terpaksa hidup bergantung kepada orang? Mesti tertanya bagaimana tu? Macam ni, kekadang yalah kitakan hidup saling bantu membantu tapi kekadang kita banyak bantu  daripada meminta bantuan. Jadi, soal ikhlas dalam ini boleh dipersoalkan ke? Ikhlas itu milik Allah dan disandarkan pada manusia. Jadi kita yang timbul dalam hati kita sama ada kita ikhlas atau tidak. Tapi andai kata kita bersusah payah menolong seseorang? Ikhlas ke tidak tu? Penulis tinggalkan persoalan ini untuk di fikir.

Pengurusan yang Mengurus
Yeah, subjek pengurasan menang sem ni.. Subjek pengurusan lebih banyak dari subjek agama. Itu yang kekadang nak mengeluh tu.. Sebenar tak baik mengeluh ni.. Bukan ke Allah pesan, Dia tak akan bebankan apa yang hamba-Nya tak mampu tanggung.. Jadi buat Ana pengurusan, pengurusanlah. No problemente.. Hehe.. Asalkan hidup tidak mengeluh.. Walaupun belajar pengurusan tapi tak bermakna dah sekular dah.. Jadikan pengurusan itu pengurusan untuk mengurus hal-hal yang melibatkan etika dan adab. Bukan ke Islam menganjurkan kita beretika dan berada. Justeru, itu mengurus atau pengurus adalah penting bagi mendisiplinkan kita dan melancarkan aktiviti seharian kita.

P/S : Walaupun pengurusan meliputi hampir keseluruhan sem ini namun tunjang akidah tidak akan dipadam.. Teruskan berjuang.. Takbir!!! Allahuakbar!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular