Jumaat, 5 Mac 2010

Ku temui Kau Bakal Zaujahku 3 Tahun nanti

(Siapa Kau Bakal Zaujahku??)
""Aku sayang kamu atau aku cinta kamu" itu ada ungkapan normal bagi orang yang normal. Itu ungkapan biasa bagi orang mengikut fitrah. Sayang dan cinta itu akan mendatangi kita..Cuma letakkan Cinta dan Sayang itu di tempat sepatutnya berlandaskan syariat Islam yakni ke arah pernikahan yang abadijka.. Satu masa kita akan terfikirkannya..Siapa sangka? Allah merancang, Kita merancang dan Allah jualah yang menentukannya.."


TELAH KUTEMUI BAKAL ZAUJAHKU

Tidak aku mengistiharkan diriku sempurna dan jauh sekali layak buat hawa-hawa yang solehah.Namun aku mencuba menjadi sesempurna mungkin di pandangan Allah dan sesempurna mungkin di mata-mata manusia dari sudut kekhalifahan aku di muka bumi.. Bukan mudah mencari Zauj/zaujah yang menepati pilhan kita. Bukan semudah petikan satu jari, bukan semudah menekan "send" apabila selesai menulis e-mail atau mesej dan sepastinya bukan semudah ABC.. 

Sering aku mengatakan kepada diriku yang aku mahu hanya Allah tetapkan siapa jodohku..Ya, Allah S.W.T. dah tetapkan semuanya (rezeki, ajal, jodoh, syurga atau neraka) kita sejak kita dikandung dalam perut ibu kita masa umur 4 bulan dalam perut lagi.Namun aku sering juga berusaha dan menilai ciri ciri zaujah idamanku.. 


Islam juga ada memberi panduan seseorang memilih zauj/zaujah

Ya, ada cara Islam gariskan iaitu melihat kepada agamanya, keturunannya, hartanya dan rupa parasnya dan jika kamu memilih agamanya maka kamu beruntung. Maka itulah yang kita harapkan dan pastinya bukan mudah untuk melengkapkannya. Ada kekadang yang memilih hanya melihat rupa paras.. Yalah dedah rambut yang macam ekor kuda(wanita)seolah-olah tiada agama dan tak faham agama. Ada pula wanita memilih lelaki yang berharta sampai letak hantaran yang tak wajib tu sampai puluhan ribu dan ibarat mak dan ayah nak jual Ana dan ada juga beralasan harga barangan sekarang naik.. dah tu apa kaitan dengan anak?? Ingat Anak barang ke? Keturunan pula perkara yang kritikal sekali.. Yalah nak cerita segan tak mahu cerita pula korang perlu tahu..

Takpe to be continue....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular