Ahad, 12 Disember 2010

Buat GapO Cuti Ni? (Pro dan Kontra)

 

Ehmmmm.. (Amboi panjang mengeluh) hehe.. Sendiri tegur diri sendiri..  Opps.. Assalamualaikum Semua.. Buat Apa Cuti Ni ? Buat Gapo Cuti ni wey? (Loghat terengganu itu). Maklumlah esok nak pulang ke kampung melawat mak sedara yang baru pulang dari Tanah Haram (Makkah Al-Mukkaramah). Semoga selamat sampai dan peroleh haji Mabrur.. Ameen..

Buat Gapo Cuti ni wey? Bagi ibu bapa mereka akan alami dilema cuti sekolah ni.. Antara dilemmanya ialah:

  •  Lebih baik sekolah tak cuti kerana keriuhan dalam rumah boleh memenatkan terutama ibu yang kerap kali kene kemas rumah.
  • Anak anak akan habiskan masa dengan TV, PS2 dan laptop mengakibatkan elektrik dan bil melambung.
  • Ibu bapa seronok kerana anak anak mereka rajin menolong mereka di rumah terutama ibu yang ada anak perempuan pasti boleh mengantikan tempat ibu memasak.
  • Pasti tak ketinggalan ibu bapa merancang ingin membaca anak anaknya bercuti tak kisahlah dekat atau jauh yang pasti melancong adalah salah satu  cara untuk mengeratkan hubungan keluarga dan memberi motivasi kepada anak-anak setelah penat berjuang di medan pena (Menghadapi Peperiksaan.)
Buat Gapo Cuti ni ?

Kaji dan selidik dikit demi dikit ada juga ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke kelas tambahan atau sekolah tambahan dan ada juga hantar anak-anaknya ke khusus bahasa dan tidak kurang ke pusat pengajian cuti sekolah atau kem motovasi, kem menghafaz Quran, kem mendalami ilmu agama.. Alhamadulillah perkembangan mateliti ibu bapa sudah berkembang kerana sedar dan menyedarkan diri bahawa cuti sekolah yang panjang bukanlah medan untuk "Buang Masa" bagi anak anak.

Molek dan amat elok benOr jika cuti sekolah ini digunakan dengan benOr benOr guna untuk di isikan dengan perkara yang berfaedah.. Ibu bapa semestinya pasti ada saja aktiviti pada mereka tetapi buat anak - anak ibu bapa perlulah merancang cuti anak-anak mereka agar masa cuti tidak dianggap masa "buang masa".

P/S :  Buat Gapo Cuti ni? Mama kawe hantar adik ke kem hafaz dan Tajwid selama 14 hari sebagai persediaan memasuki sekolah maahad tahfiz.. Demo semuO buat gapo cuti ni wey?

1 ulasan:

  1. cuti da abis... :(
    tgk tv jek. tak buat hal berfaedah pom.

    BalasPadam

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular