Selasa, 6 Januari 2015

QUDEWAH HASANAH


ASSALAMUALAIKUM. CORETAN PERIBADI. RENUNGKAN.
 
Firman Allah :
Maksudnya : “Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)” (Surah Al-Ahzab ayat 21).
Bulan ini bulan Rabiul Awal, bulan Maulidur-Rasul, bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW. Maka setiap 12 Rabiul Awal akan disambut dan diingati kelahiran baginda.

Maaf menegur sahabat semua. Ketidaksukaan, marah dan segalanya mohon maaf. Segala viral atau gimmik mahupun membentuk redhaanNya. Apa kita mahu ialah REDHA ALLAH namun bagaimana jika tidak melalui qudwah hasanah Nabi Muhammad. 

Tidak mahu menyentuh lamaran jenis melutut gaya barat di lokasi, pentas dan hal hal bersangkut pautan maksiat segalanya bagaimana mungkin redha Allah dicapai. Serupa jika Nabi pesan tunang di rahsiakan nikah dihebahkan sebagusnya tidak perlu menayang detik detik simbolik sanding sebelum nikah mahupun sekecik hal melakukan maksiat hati bersama seperti tag bersama di lokasi sama dan segala hal diviral / dihebah / di umum / ditayang / dimahu baca khayalak ramai dgn harapan SWEET nya padahal baru tunangan bahkan jika sudah nikah harus dikurangkan atau jangan FBkan rumah tangga. Namun gagal terlaksananya hari hari kita dengan mengikut QUDEWAH HASANAH NABI kita ni sebenarnya. Agak jauh semuanya. Sepatutnya jika kita sayang Nabi kita, sekecil hal kita ikut dan sebesar hal pun kita ikut. 

Allah pesan mahu RedhaKu maka ikutlah suruhanKu yakni kekasihnya Rasulullah s.a.w. Maulid baru sahaja berlalu namun maksiat pun mahu dilakukan. Astafirullah. Moga sama sama menasihati, lihat sahaja benci dalam hati atau melarang dgn perbuatan agar amal makruf nahi mungkar. InsyaAllah. 

Mula dengan redha, ditengahnya redha, InsyaAllah akhirnya redha. :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular