Sabtu, 10 Januari 2015

BAJU OREN


BISMILLAH..
 
Kopiah atas kepala, cakap perihal agama. Ustaz, memang sah ustaz. Ilmu tinggi. Kaler baju tak kisah asalkan bukan pelangi. Orang tidak mendengar apa dikatakannya. Orang sibuk tengok baju dia yang pelangi. Pelangi tujuh warna tu. Kenapa nak pertikai si baju oren tu? Ini penyakit orang kita. Bila coretkan sesuatu sama ada dengan pena atau pena elektronik pastu di hujungnya mencalit nama penama yang menyatakan hal itu.


Contoh : Haram makan telur penyu kalau telur penyu tu tak bayar - UAI.
 
Haram? Bahaya. Haram sebab makan tak bayar. Betullah tu. Calitan nama belakang tu bermaksud ANDA BERTANGGUNGJAWAB DENGAN APA ANDA KATA. Betul, bila soalan bertubi tubi di utarakan senang sahaja jawapan kita, tanyalah individu itu ini yang penting aku lari/aku tidak terlibat/aku tak sabit perihal ini. Aku kongsikan sahaja, mana tahu benar atau tidak. Oh, kejamnya jawabnya. Kejam kejam kejam.

Perihal lain kata kata itu sebenarnya dari anda tapi melebalkan / mencalitkan nama anda sebenar seperti EN. MAIL atau nama samaran yang ada beri sendiri seperti BAJU OREN. Oh baru terkupas tajuk BAJU OREN. Patutlah tajuk nak nampak gempak/terkini/sensasi. Semua ini nak dapat perhatian. Tidak patut betul. Tidak mengapalah semoga apa kita lakukan dapat memberi sendiri nasihat buat diri kita sendiri atau semua. 

 

Ini masam adakala manis bergantung bagaimana dan cara kita pilih untuk menasihati seseorang. Bagaimana cara kita itulah usaha kita. Ada yang memilih untuk diam namun sia sia diamnya kerana tidak terlaksana konsep amal makruf dan nahi mungkar. Fikir fikirkanlah. Selamat beramal. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular