Khamis, 27 Januari 2011

Kita Di Ajar


Allah ajar kita melalui Rasullah s.a.w. menyebut bismillah setiap kali hendak memulakan satu pekerja. Mungkin kebetulan tapi insya-Allah manfaat sebagai pembakar semangat..

B - Bismilllah
- Insya-Allah
S - Subhanallah
M - Masya-Allah
I  - Innalillahi wa inna ilaihirojiun
L - Lahawlawallaku wataillah billah
L - Laillahaillah
A - Alhamdulillah
H - Hari-Hari (Baca hari hari)

Apabila lakukan sesuatu sebelum bermula ucapkanlah "BISMILLAH". "INSYA-ALLAH" apa yang kita buat diredhai Allah. Apabila apa yang kita buat berbuahkan hasil kita ucapkan "SUBHANALLAH". Dan andai kata apa yang kita lakukan gagal maka ucapkanlah "MASYA-ALLAH" dan "INNALILLAHI WA INNA ILAIHIROJIUN" jika ditimpa musibah. "LAHAWLAWALLAKU WATAILLAH BILLAH" begitulah kita di dunia, tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah kerana paksi hidup kita hanya pada "LAILAHAILLAH".. "ALHAMDULILLAH" bila dikurniakan rezeki kerana bismillah perlu di baca "HARI HARI" agar diredhai.

Allah Tak kita ini tau..

D - Dunia
U - Umpama
N - Neraka
H - Hidup
I  - Ibarat
L - Layang
L - Layang

Bila Dunia Umpama Neraka Hidup Ibarat Layang-Layang.. Parah dah kalau macam ni. Jika kita melakukan dosa berterusan dan tiada musibah atau teguran dari Allah maka 'something wrong somewhere". Kita kene check balik diri kita.. Memang kita dapat apa yang kita hajatkan.. Allah beri tapi dia biar kita lalai dan leka dengan apa yang kita hajatkan.. Berhati-hatilah..

Ingatlah..
Semua anak Adam (manusia) itu sering membuat kesalahan (dosa) dan sebaik-baik manusia yang membuat kesalahan (dosa) itu ialah orang-orang yang suka bertaubat" -Riwayat Al-Tirmizi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular