Ahad, 20 Februari 2011

Diriku Bukan Aku

 

Jika masa kamu berdiri mungkin diriku juga berdiri.. Jika masa kamu mendongak mungkin masa itu aku akan tunduk.. Jika saat itu diriku bukan aku maka apa apa pun yang aku buat aku akan rasa menyusahkan diri orang.. Selalu dan setiap kali cuba peringatkan diri kita agar menjadi diri kita.. Melebihi satu tahu orang lain tiada salahnya tapi pastikan diri kita mampu menanggungnya..

Jika ditanya, suka merah ke oren? Saya yang pertama sebut oren. (Warna Favourite sayakan). Begitu juga anda akan memilih warna kegemerana anda sendiri. Begitulah dalam menjadi diri sendiri. Mesti jujur pada diri, mesti ikhlas pada diri, mesti akui silap dan salah diri juga mesti akui kehebatan diri serta kebolehan diri. Bukan saya ajar anda riak tapi kalau sesuatu perkara itu bidang kita apa salahnya kita ringan tangan memudahkan kerja orang lain yang kurang tahu atau tiada tahu apa apa pasal sesuatu perkara. 

Diriku bukan aku.. Kadang kadang kala lah, ramai yang kata saya boleh menulis tapi jujur saya kata nak siapkan satu novel pun payah (Tajuknya Kasihku Kasih Abadi).. Saya sejujurnya tiada masa untuk mengadap sesuatu perkara itu lama.. Kekadang terasa nak maju diri ke hadapan juga melihat penulis muda semuda belasan tahun atau awal dua puluhan sudah ada beberapa novel yang dikatakan dan dilabelkan terlaris. Tapi inilah diri saya. Kekadang saya mengikut alur perjalanan hidup saya dan sesekali saya lari sikit dari alur yang dah ditentukan kerana itulah diriku bukan aku. Kekadang cuba lakukan yang terbaik tapi kurang baik atau hanya memuaskan. Terkilan adalah tapi itu sudah Allah kata "Kau buat ini, kau dapat ini, dapat kurang daripada ini atau lebih". Terima apa yang Dia beri dengan ikhlas dari redha.. Insya-Allah..

P/S : Keranaku, diriku bukan aku.. Jasad + Roh*Akal = Manusia.. Beza haiwan dengan manusia ialah akal.. Think it... (Kalau terizin masa saya akan masukkan sikit kisah tentang Kasihku kasih abadi sebelum saya pergi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular