Khamis, 24 Februari 2011

Jadilah Penjual Yang Membeli


Assalamualaikum. Gambar atas tu kueh kegemaran saya. Yang lapis merah puteh tu. Tiada yang tanyakan? Saya sengaja dan saja beritahu. (Haha. - gelak tak nampak gigi tau.) Kali ni nak bercerita pasal kueh. atau dalam skop yang besar kedebaknya ialah makanan. Bukan nak beri resepi tapi nak beri ilmu tentangnya. Kebiasaannya kita kalau makan mesti tahu sedap atau tidak. Kita makan mesti kita dapat mark atau tahu di makanan itu dijual dan pasti sedap. Tapi kita hanya tahu makan saja. Bila ditanya apa nama kueh ni? Entah. Tak tahu. Entahlah. Tiada masalah. Kalau nak selesai hal ini kena hafal nama kueh. Nanti orang tanya atau orang bukan tempatan  tanya mulalah susah nak menjawab.

Jadilah Penjual Yang Membeli. Kelirukan? Begini. Apabila kita ke pasar malam ke pasar tani ke atau di mana mana sahaja tempat menjual makanan pastinya kita mahukan makanan kita itu sedap, cukup lemak untuk dimakan disamping harga yang berpatutan. Tapi sekarang ni peniagaan bersifat ala kadar tak bertempat. Ala kadar mereka ialah mereka mengurangkan bahan-bahan untuk membuat makanan tersebut. Seperti nasi kerabu. Kita kalau buat nasi kerabu untuk keluarga kita pastinya kita buat yang terbaik. Maknanya di sini, kepada penjual anggaplah kamu juga pembeli. 

Orang akan beli makanan yang penjual jual yang sedap. Sedap macam mana? Pastikan semua bahan bahan yang dikehendaki untuk menyediakan makanan itu. Jangan jadikan alasan bahan-bahannya harga naik sehinggakan sesuka hati anda untuk mengurangkan bahan bahan dalam masakan anda dan mengurangkan bahan bahan dalam peneydiaan kueh mueh. Jika tetap juga anda melakukan perkara itu maka anda juga mengurangkan pelanggan anda dan sekaligus anda menanggung kerugian dan ketidakjujuran dalam berniaga. 

Kerugiaan macam mana? Pastinya anda akan buang lebihan kueh atau lauk itu. Kan rugi. Kan lebih elok kalau anda bersungguh dalam menyiapkannya dan laku semua dijual. Iye, benar. dalam berniagaan ada untung dan rugi. Jawapan saya, anda yang membuatkan anda rugi. Percaya cakap saya. Jika anda salah satu tempat di mark atau dilabelkan sedap maka tidak putus kunjungan orang pada anda. Insya-Allah.. 

P/S : Ana kongsikan kueh arab pula nanti ea? Tak janji tapi Insya-Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular