Isnin, 21 Februari 2011

Lakukan Kali Kedua

 

Gambar telur.. Berasap lagi.. Bukan penulis buka gerai burgar atau buka kedai makan tau.. Senang buat tajuk senang sahaja letak gambar tapi nak mengarang ilmu nak kongsi dengan anda semua walaupun tak semua suka saya menulis, sejujurnya saya menulis untuk sesiapa sudi menaip " www.lampuneonmu.blogspot.com " dan sesiapa yang sudi meluangkan masa untuk ziarah dan mengutip ilmu.. Itulah saya rasa setiap kali apabila memengang kekunci keyboard saya yang berwarna hitam tapi berpelekatkan tulisan arab warna hijau.

Bercerita mengenai telur.. Baru dua tiga minit tadi roti dilapis dengan telur selamat mendarat dan dikisar dalam perut saya.. (Apalah penulis ni kata jelah makan ni pepanjang pula) hahaha.. Saja je nak puitis sikit biar ada pancar sinar minat untuk membaca.. Sebenar sibuk dengan tanggungjawab tiba malam ni saya buat sesuatu yang saya rasa senang dahulu, al maklumlah dulu masa sekolah rendah hari hari saya bawa bekal (roti telur).. Yang saya nak ceritanya saya dah rasa kekok nak mengoreng telur.. Lepas telur pertama saya goreng hancur saya cuba lakukan kali keduanya (dalam hati kata lakukan yang terbaik).. Saya berjaya (ada sikit upe telur yang ko goreng Shah).. Hahaha..

Dalam hati saya.. Inilah hidup kita kekadang perkara yang sudah lama kita tinggal amat yakin dan pasti kita akan berasa kekok dan lupa untuk buat.. Walaupun semudah goreng telur.. Saya pun boleh goreng telur hancur walaupun saya pernah lakukan perbuatan mengoreng telur itu dengan cantik dan ketika waktu pertama kali saya goreng telur saya rasa saya belajar benda baru.. Tapi malam ni, saya hampa dan saya nak pesan kat diri saya dan anda bahawa jangan tinggal perkara yang kita buat yakni semestinya perkara baik (istiqomah) agar ianya berterus kita dapat lakukan dan kita dapat manfaat daripadanya serta memberi manfaat kepada orang lain. Saya juga nak berpesan agar apabila gagal sekali jangan segan dan malu nak lakukan kali keduanya kerana satu usaha itu tangga tangga kepada kejayaan. Jangan tengok orang berjaya tapi tengok bagaimana dia usaha untuk kecapi berjaya.. Insya-Allah kita bermotivasi daripada cara orang lain berjaya yang di kiri dan kanannya dipimpin oleh keredhaan Allah dan manusia..

3 ulasan:

  1. Tak mengapa.. Semalam Ana dah pandai kembali.. Dah boleh goreng sendiri untuk mulut dan perut sendiri.. =)

    BalasPadam

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular