Isnin, 14 Februari 2011

Sejarah Valentine's Day (Yang Beragama Islam Meraikannya Hukumnya Haram)


Benar.. (Apa penulis ni belum apa apa dah benar).. Saya membenarkan gambar di atas dan saya nak kata benar tak kenal maka tak cinta dan juga benar tak kenal maka tak benci.. Remaja sekarang kalau tak tahu pangkal pokok, maksud saya tak tahu asal usul satu perkara maka keluarlah pada mulut mereka "Ada aku kisah?" tak pun yang paling tak suka dengar "Kau kau dan aku aku, kubur masing masing".. Okey, takpe.. Di blog lain semua seru agar tinggalkan valentine's, valentine's tu haram, valentine's itu budaya barat.. Benar, mereka betul tapi di blog Ana, mari kita baca kisah sejarah hari ini..

Terdapat pelbagai khilaf yang memberikan maksud sebenar hari valentine. Menurut sebuah buku yang ditulis oleh Khadijah bt Hambali, ia mengatakan valentine diasasakan mengikut peristiwa penting dalam masyarakat Kristian sempena mengenang perkara sedih yang berlaku kepada seorang penganut Katholik yang taat iaitu St. Valentine.

Perayaan ini disambut untuk mengenang jasa St.Valentine yang tidak ternilai dalam perkembangan ajaran Kristian di Rom. Disampaing itu juga The Origins of Valentine adalah seorang doctor Kristian Katholik yang patuh ke atas ajaran Jesus Christ yang berkhhidmat di Rom. Akibat pertuduhan yang dikenakan ke atasnya, beliau telah dipenjarakan. Di dalam tahanan tersebut beliau juga telah menyembuhkan mata seorang gadis. Sebelum dihukum gantung, beliau telah menulis ucapan selamat tinggal kepada gadis tersebut dengan ucapan “From Your Valentine”. Keadaan ini secara tidak langsung telah mngembangkan ajaran Kristian. 
 
Oleh itu, para pemimpin gereja katholik Rom berusaha agar masyarakat Rom pada masa meletakkan valentine sebagai hero dalam kepercayaan Katholik. Suasana ini berterusan hingga kini dalam masyarakat Kristian dan mereka lebih cenderung meraikannya sebagai hari kasih sayang di bawah Tuhan Jesus.
 
Pendapat ke dua juga mengatakan bahawa hari valentine adalah hari yang memperingati dua orang suci (saint) Kristian yang memiliki nama yang sama. Hari tersebut jatuh pada 14 Februari. Menurut lagenda Kristian, salah seorang daripada dua orang tersebut adalah seorang paderi Rom yang terkorban dalam zaman penindasan Maharaja Claudius di Rom.

Bagaimana? Sudah dapat input.. Bagus.. Benarlah begitu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular