Khamis, 3 Februari 2011

Tiada Lebih Indah


Tika dulu.. Pernah sekali aku melakukan apa sahaja yang biasa orang buat untuk capai ketenangan.. Mereka kata ada yang pergi ke tempat tinggi mereka menjerit.. Ada yang kata melapangkan fikiran boleh mengecapi ketenangan.. Ada yang mengajarku agar intim dengan buku kerana aku akan dapat dua dalam satu yakni ilmu dan manfaatnya.. Pernah ketika dahulu aku melakar impian (hajat) bertunjangkan 7 frasa (Hajat) kalau tak silap aku masa tu aku masih dalam angan-angan menjadi dewasa.. Masa itu hanya 7 frasa (Hajat) itu aku ingin kecapi, itu yang aku tanamkan dan itu yang Allah beri aku sebagai hajat yang aku rasa bahagia, yang akau rasa aku kenal siapa aku di sisi aku, di sisi orang-orang yang aku sayang dan di sisi pengcipta Yang Maha Agung dan Esa. 

Masa deras berlalu, untuk sesuatu yang baru sukar untuk aku bersedia. Hatiku merintih kosong. Sepatutnya aku gembira tapi aku lebih murung. Bukan bermakna tidak bersyukur, namun kehidupanku di sini memerlukan aku kuat berdiri. Memerlukan aku kuat untuk melangkah. Lebih memerlukan aku untuk kuat mengenggam apa yang telah aku capai dan melepaskan apa yang bukan menjadi rezekiku. Hati berpuing merintih sedih melihat masalah manusia seagamaku, makin dicanang makin memikirkan dirinya bagus dan membuktikan mereka sahaja yang bagus dengan menonjolkan sesuatu yang menyakitkan mata apabila melihat. Bila melihat keadaan ini terasa mahu cepat meninggalkan tanah tumpah dosa golonganku.. Yang mustahil kini semuanya berlaku.. Yang berlaku pula tidak lagi pelik di mata mata mereka.

Tak guna berkata lagi, tak guna mengungkil kata lagi, tak guna memperingat melalui mata pena lagi apabila sudah menjadi kebiasaan yang biadap maka nafsu mendahului akal merosakkan hati. Zaman dan era ini sudah banyak melahirkan bijak pandai tapi jauh sekali jika dikataka mereka dikalangan ornag berfikir kerana mereka tidak pernah mengunakan akal fikiran  untuk membenteng diri malah mencipta aib diri pula (nazak).. 

Entahlah.. Tiada yang lebih indah aku rasakan rutin harian yang aku lengkapi bersama orang-orang yang aku sayang.. Matang tak matang aku buat terpulanglah pada mereka menilai.. Tiada lebih indah apabila melakukan sesuatu yang menyeronokkan  tanpa berkaitan dengan mencipta dosa, melalaikan diri dan menyalahi.. Susah untuk menjadi diri ini tapi senang jika kita sudah tahu apa yang serasi dalam diri.. 

P/S : Surat khabarlah perkara yang paling saya benci nak baca. Bukan surat khabar tapi Surat khabar derita. Surat khabar saksi dan bukti bangsaku musnah.. (Kecapi bahagia yang dicipta kerana Ilahi lebih bermakna)  - Nanti saya cuba jelaskan hajat yang saya telah saya akan capai yang membuatkan saya kata tiada yang indah ( Nantilah kot)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular