Khamis, 17 Februari 2011

Puaskah Kamu Melihat Orang Lain Derita?

 
Puaskah kau lukaiku. Puaskah kau sakitiku.. Puaskah khianatiku.. Puaskah? Di manakah nuranimu? Di mana akal sihatmu? Di mana sifat keperimanusia kamu? Hidupku tak tenteram kerana perbuatanmu. Mungkin hanya bila ku mati atau hati aku mati baru Kau akan berhenti untuk menyakitiku?

Kenapa dan kenapa? Semuanya persoalan. Semuanya telinga ( ??? ) Kenapa orang tak boleh melihat orang lain senang? Ah, mana boleh.. Dia lebih sikit sahaja mesti aku kene lebih daripada dia.. Itukah anda fikir? Siapa yang tak mahu hidup tenteram dan bahagia? Siapa tak mahu? Semua orang mahu. Tapi kenapa masih mahu menganggu kehidupan orang lain? Kenapa tak mahu beri ruang dan peluang orang lain mengecapi bahagia? Kenapa? Kerana dendam dan benci ke? Kerana apa? Kalau bab cinta pula kalau orang dah tak suka nak buat macam mana? Tak perlulah "cinta ditolak bomoh bertindak".. Tak perlu.. Tak belajar hadith ke? Rasulullah paling menerkankan konsep ukhwah dan hak persaudaraan.. Pegang hadith ini pun cukup kalau naif dan dhaif sangat nak belajar hadith.

"Tidak sempurna iman seseorang jika dia tidak menyanyangi saudaranya melebihi dirinya sendiri.

Bukan nak kasi hentam sesiapa tapi tolonglah. Merayu dah ni tahap minta tolong (tolong orang dapat pahala). Tolong jangan ganggu orang yang dan jangan menguasai kebahagiaan orang lain. Dia ada hidup dia. Kita ada hidup kita. Tujuan hidup kita sama. Menuju Allah yang satu. Apa guna kita kacau hidup orang? Apa yang kita dapat? Apa yang kita kecapi? Apa yang kita telah penuhi? Tiadakan melainkan kita cuma mengundang kemurkaan manusia itu dan kemurkaan Allah. 


P/S : Penulis sendiri memohon maaf kepada sesiapa sahaja yang mengenali penulis sama ada secara langsung atau tidak langsung. Maaf dan ampun semalam, hari ini dan akan datang..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular