Selasa, 14 Februari 2012

Aku Blogger Takut

 

Ente P.Ramlee ka? Antara kata kata P.Ramlee : 

"Oii, sini wayang gmabar pusing ka?Ooo...lu pon tersampuk ka?"...Berjalan meninggalkan jaga.

"Eh, sudahlah, mari kita baliklah. Ini diorang semua banyak anginlah."

"Nama saja orang Melayu, sikit adab pon tak tau. Orang ada ka panggil, hoi, hoi,hoi. Saya ni apa ka? Batu ka? Kayu ka?" 

"Alamak, benggali tu bahasakan kite la!"Tersentak Sudin.

"Memang betul dia cakap. Engkau tu mana ada bahasa. Panggil orang hoi, hoi, hoi... Bahasa menunjukkan bangsa tau!" Pintas Ramlee.

Nampak bersahaja bukan? Tapi disitulah letaknya pengajaran. Bukan sahaja erti sopan santun kemelayuan itu sendiri, tapi adab Islam yang saling menghormati. 

Bukan membuka sepuluh jari dengan menulis pasal Allahyarham P.Ramle (al-Fatihah) di tajuk 'Aku Blogger Takut'.. Sebenarnya Ana ramai baca yang Allah itu maha Melihat dan dalam kalam Al-Quran Allah kata Dia ada sifat Maha Melihat dan Maha Mendengar jadi bila Ana jadi blogger takut maknanya apa yang kita ulas, apa yang kita tulis semuanya tak terlepas daripada apa yang dikatakan.. 

Antara dipertanggungjawabkan ialah umur, harta benda, Ilmu dan kesihatan serta keadaan tubuh badan.

Ciri yang membezakan antara manusia dan haiwan adalah adanya akal. Dengan akal manusia mampu menilai kebaikan-kebaikan, informasi-informasi, dan lain-lain. Dengan akal pula manusia mampu menghasilkan ilmu. Berbekal ilmulah manusia mencari kebahagiaan serta keselamatan di dunia dan di akhirat. Semakin banyak ilmunya, semakin dekat pula dia kepada Sang Pencipta (apabila digunakan sebagaimana mestinya). Rasulullah saw telah bersabda,  
 
"Apabila datang kepadaku suatu hari, di mana pada hari itu aku tidak berupaya menambah ilmu, maka tidak ada keberkahan bagiku pada hari itu."

Dengan ilmu yang dimiliki, manusia diharapkan akan menjadi orang yang baik dalam semua lini kehidupannya, terutama ilmu agama. Namun, jika ada orang yang pengetahuan agamanya lebih dari cukup, lalu tindakan kesehariannya tidak sesuai dengan ilmunya, bahkan bertentangan, maka orang yang demikian ini akan lebih dulu disiksa oleh Allah SWT, sebelum Dia menyiksa orang-orang kafir penyembah berhala. Salah seorang ulama dalam syairnya menyebutkan:
 "Orang alim yang tidak mahu melaksanakan ilmunya maka ia 
akan disiksa sebelum disiksanya para penyembah berhala"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular