Rabu, 16 Februari 2011

Kupercaya Ada 'Cinta'

 

Kupercaya ada 'Cinta'. Bukan nak mengalakkan untuk 'Cinta'. Walaupun hari kekasih yang patut diabaikan telah pergi dua hari lepas. Tapi ada aku kisah pasal hari kekasih? Tak adakan. Cuma benci dalam hati ada. Kalau buka surat khabar hari ini. Di Malaysia sahaja 3 negeri yang dicop dan disenaraikan tertinggi tangkap khalwat. Kenapa Malaysia yang beria menjadi ranking ditangkap khalwat? Apa kaitan dengan kita hari kekasih ini? Negara kita agama rasmikan Islam? Mazhab kita Imam Syafie. Apa kejadahnya muda mudi kita terlibat dengan hari kekasih ini? Pelikkan.. Tapi sepelik-peliknya ada timbul rasa muda-mudi kita ini bodoh dan terlalu taksub dengan apa yang barat bawa. Di IC Islam tapi di hati barat. Sia Sia.

Kupercaya ada 'Cinta'. Cinta sebenarnya bermula dalam diri kita. Siapa tak tahu nak belajar mencintai diri kita? Siapa? Siapa? Rasa semua orang tahu tapi bagaimana caranya? Bukti kita cinta diri kita dari sudut dapat lihat di mata kasarnya ialah kita makan dan kita mandi. Kalau kita tak percaya pada 'Cinta'. Tak mungkin semua itu kita buat. Kalau kita tak makan kita lapar, maka kita akan lapar dan melarat serta kebuluran. Juga bila kita tak mandi. Kita akan busuk, daki akan berkepul serta mulalah kita akan mendatangkan penyakit. Nah, itu tandanya kamu semua yang mandi dan makan ini percaya ada 'Cinta'

Kupercaya ada 'Cinta'. Ya Allah, kalau nak berbicara tentang bertapa cintanya Allah pada kita serupalah seperti kita katakan tak terhitung nikmat dan kebesaran-Nya yang dia anugerahkan pada kita. Kupercaya ada 'Cinta'. Jangan percaya lagi malah yakin yang Allah yang mencintai kita. Agung perabadian cinta Dia pada kita. Cuma kalau orang cinta kita sedayanya kita balas. Tapi bila Allah bila jadikan kita sebaik baik kejadian kita balas acuh tak acuh sahaja. Sebab apa ea? 

Jum selaminya Allah pada kita. Allah berfirman : Kata-Nya selagi kita tidak syirik pada-Nya (maksudnya masih berpegang pada Tiada Ilah Melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu persuruh Allah) maka dosa segunung atau seluas alam semesta pun kita, kita tetap dijanjikan syurga selepas kita menerima azab yang juga dijanjikan bagi sesiapa yang ingkar sama ada azab di dunia mahupun azab di akhirat. Tapi kerana 'Cinta' nya tetap dia beri kita merasa nikmat-Nya di dunia dan syurga-Nya di akhirat. Cuma mendapatkan syurga-Nya itu berbeza caranya dan perjalanannya. Wa'Allahu'alam..

1 ulasan:

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha

Tegaknya Islam kerana Islam Satu-satunya Agama Yang Allah Redha
Letakkan Al-Quran sebagai Panduan Hidupmu dan As-Sunnah sebagai gaya hidupmu

Antum/Antuna semua (ukhwah fillah)

Artikel - Artikel Popular